Doe je voordeel met storytelling

    [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]Wij jij meer impact hebben op je klanten, medewerkers of wie dan ook?

    Doe het met storytelling! Dat is namelijk een hele sterke manier om jouw punt duidelijk te maken.

    Echter, de meeste mensen houden niet van verandering en blijven vasthouden aan hun oude vertrouwde manier van communiceren. Op zich heb ik bewondering voor zulke doorzetters. Zij zijn net zoals Brom de Vlieg. Brom vloog namelijk heerlijk genietend van het mooie weer buiten rond. Bij mijn huis aangekomen meende hij buit te zien. Nou lijkt met zulke in verhouding enorme ogen een klein kruimeltje al als een volle koelkast, dus Brom vloog naar binnen. Recht op zijn doel af, een broodkruimeltje dat ons niet opgevallen was en nooit zal opvallen ook, omdat Brom dit probleempje voor ons oploste. Een echte win/win situatie dus!

    Maar…

    bromvliegIntussen had mijn vrouw het raam gesloten. Brom probeerde desondanks met zijn volle buik  naar buiten te komen. Hij bromde: ‘Dit is toch  echt de plaats waar ik naar binnen ben gekomen!’ Alhoewel hij keer op keer zijn neus tegen mijn  raam stootte bleef hij het steeds opnieuw proberen. Brom leek wel een stormram die  probeerde het raam open te stoten. Hij ging de  hele avond en nacht door. Keer op keer hoorde  ik hem tegen het raam opknallen. ‘Tjonge, hadden maar meer mensen zo’n doorzettingsvermogen als deze bromvlieg’, dacht ik bij mijzelf. Toen ik naar bed ging was Brom nog steeds onvermoeibaar bezig zij kop tegen het raam te rammen. De volgende ochtend zag ik Brom op de vensterbank liggen, dood…  Wat een bikkel he? En wat een heroïsche manier om te sterven!

    Alhoewel… Was het niet slimmer geweest als Brom het eens een keer op een andere manier of op een andere plek had geprobeerd om buiten te komen? Of gewoon lekker was gaan slapen met zijn volle buik, om te wachten tot mijn vrouw de volgende dag het raam weer zou openen?!

    Hoeveel mensen ken jij die zijn zoals Brom? Albert Einstein noemde dit waanzin. Hij zei: ‘Het is waanzin om te blijven doen wat je altijd al deed en tóch een beter resultaat te verwachten!’

    Misschien niet zo’n gek idee jouw manier van communiceren daarom eens geheel anders te doen? Het effect van storytelling op z’n minst eens te verkennen?  De impact van in deze vorm iets uitleggen is erom. Niet alleen omdat het misschien wel positieve associaties oproept aan hoe gefascineerd jij vroeger luisterde naar verhaaltjes die door je opvoeders en leerkrachten werden verteld en begonnen met: ‘er was eens…

    emotieUitleg in een verhaalvorm heeft vooral een  Enorme impact omdat het een emotie  oproept. 80% van de mensen heeft een  dominante rechterhersenhelft en zijn daarom meer emotioneel dan rationeel. Storytelling is juist bij hen uiterst effectief. Bovendien kopen wij vaak vanuit een emotie. De reclame en marketing maakt daar handig gebruik van. Ook zij doen een beroep op je emotie. Een wasmiddel bijvoorbeeld. Zie je ooit reclame waar een professor de droge feiten van de samenstelling opsomt bijvoorbeeld? Of zou een gelukkig gezin die om de stralende was heenloopt beter scoren?! De reclame wereld kent het principe van storytelling al lang! Nu wij nog.

    Ben je nog niet overtuigd?

    Dat komt doordat je rationele linkerhersenhelft je probeert te weerhouden van een emotionele beslissing. 80% van de mensen neemt een emotionele beslissing. De rationele argumenten slaan ze ook wel op, maar zijn niet doorslaggevend voor de aankoop. Die argumenten gebruiken ze veelal om na de koop de aankoop te rechtvaardigen aan zichzelf of anderen. Je koopt een nieuw paar schoenen bijvoorbeeld. Die had je eigenlijk niet nodig, maar kocht ze toch. Thuis vertel je je partner: ‘Ze waren in de aanbieding en er was nog maar 1 paar met mijn maat!’

    Herkenbaar?

    Zo niet dan geef ik je nog één laatste bewijst dat emotie echt 4x zwaarder telt bij de koop van een product of acceptatie van een boodschap dan de ratio. Jij hebt namelijk de belangrijkste beslissing van je leven emotioneel genomen! Wil je bewijs?  Okay, heb je een levenspartner? Heb je eerst de stamboom nagetrokken? Een bewijs van goed gedrag en gezondheid gevraagd? Je schoonfamilie nagetrokken (tja die komt aan he? )  Was zijn/haar spaartegoed naar jouw tevredenheid? Of was het toch een meer emotionele beslissing…

    De boodschap die je wilt overdragen aan andere mensen zal een maximale impact hebben als je jouw rationale boodschap emotioneel verpakt. En dat is precies wat een story doet! Bovendien onthoud je story’s beter dan feiten. Dit was dan ook de reden waarom de eerste nieuwslezers in de geschiedenis, de  ‘herauten’, eveneens storytelling toepasten!

    Wat zijn die story’s dan?

    Een parabel, metafoor, filmpje, testimonial van je eigen ervaring of die van een ander, fantasieverhaaltje, waar gebeurd verhaaltje enz.

    Een goede story doet een beroep op je emotie, je kunt je ermee vereenzelvigen of inleven en maakt dat wat je wilt uitleggen verhalend duidelijk. Het heeft een duidelijke structuur met een kop en staart en is niet te lang. Als je het vertelt doe het dan zoals je opvoeders dat vroeger bij jou ook deden: levendig, dynamisch en met goed gebruik van je stem.
    [fusion_builder_row_inner][fusion_builder_column_inner type=”1_2″ spacing=”yes” last=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

    En:

    • Plan je story rondom je kernboodschap
    • Geef ups en downs (contrast)
    • Uitdagend, humor, interactief
    • Wees creatief en durf jezelf kwetsbaar op te stellen met voorbeelden uit je eigen leven en werk.

    [/fusion_builder_column_inner]
    [fusion_builder_column_inner type=”1_2″ spacing=”yes” last=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/fusion_builder_column_inner][/fusion_builder_row_inner]

    Kijk eens op www.101sterkeverhalen.nl

    Daar hebben Bram Föllings en ik een serie story’s voor je klaar staan. Story’s die we hebben opgenomen met camera zodat je ze kunt bekijken om inspiratie op te doen, of simpelweg zo’n filmpje te vertonen aan jouw publiek. Het eerste gedeelte van de film is de story en in het tweede gedeelte geven we een uitleg.

    Veel kijkplezier met de sterke verhalen en succes met je eigen story’s!

    factstellstoryssell

    Arjan Koopmans[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

    nv-author-image

    Arjan Koopmans

    Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.