Ga naar de inhoud

Hoe kun je dingen het beste onthouden?

    We krijgen elke dag ongelofelijk veel informatie over ons heen gestort. Via ons werk, de social media, televisie enz. Ik schrok van het aantal keren dat wij als Nederlanders onze smartphone per dag uit onze broekzak of tas pakken en aanzetten om te kijken. Niet óf er nieuws is, maar wát het nieuws is: 150x!

    Tel daarbij op dat we gemiddeld 21 uur per week tv kijken én nog eens 11 uur internetten. Dat is aan tv en internet minimaal 32 uur per week. Daar komt dan voor een deel de smartphone/tablet internettijd nog bij, want ten dele overlapt dat die 11 uur. Laten we al die mediabesteding eens voorzichtig afronden op een complete werkweek van zo’n 35-40 uur per week. Een deel daarvan is ongetwijfeld werkgerelateerd of wordt op het werk gedaan, maar dan nóg is het een onvoorstelbaar aantal uren.

    De hoeveelheid informatie die op je afkomt is gigantisch veel meer dan in de vorige eeuw. Misschien valt het je nauwelijks op, omdat we er allemaal zijn ingegroeid, maar als je dit soort cijfers ziet, is de realiteit ervan wel voelbaar.
    We zullen daarom in de toekomst anders om (moeten) gaan met informatie, want hoe kun je nog dingen onthouden in die dagelijkse tsunami. En, wat is het onthouden van die informatie überhaupt nog waard, als je overal any time via het www daaruit tappen kan?

    Hoe moeten we het verwerken, opslaan en toepassen?

    Door die enorme hoeveelheid is de kans groot dat de informatie die écht belangrijk is in die massa niet meer opvalt. Ik merkte dat aan den lijve toen ik een proefvlucht maakte in deze flightsimulator, een echte cockpit. Wat een ongelofelijke hoeveelheid data moet je daar met z’n tweeën verwerken. Onbewust pak je het op, je geeft zelfs antwoord, maar achteraf weet je dat niet eens meer. Daardoor kan het gebeuren dat je communicatief reageert als een soort automatische piloot, maar de bijbehorende actie niet uitvoert omdat de boodschap niet is doorgedrongen. Met als gevolg dat het vliegtuig in moeilijkheden komt!

    Zo kan het ook met jouw leven of werk2014-05-28 12.26.17
    gaan…

    Zo’n sessie in wel heel leerzaam om met al
    die data, spanning en communicatie om te
    leren gaan. Kijk eens op www.yellowwings.nl
    voor een proefvlucht. Rob van Viegen geeft
    je een geweldige mooie ervaring én feedback
    op jouw communicatie!

    Wat je goed kan helpen om in de alledaagse stroom van informatie een structuur aan te brengen, hoofdzaken van bijzaken te scheiden en de belangrijkste dingen te kunnen onthouden is mindmapping.

    Wat een mindmap is, kunnen we het allerbeste uitleggen door49s9fjaj[fusion_builder_container hundred_percent=
    er een paar te laten zien. Onlangs mocht ik een preek houden
    in een kerk, waarna een hoog intelligente, maar autistische
    jongeman naar me toekwam. Hij zei: ’ik heb alles wat u hebt
    verteld samengevat in deze tekening’. 40 minuten uitleg over
    het thema: ‘Bewogenheid = liefde in actie’ staat hiermee
    inderdaad kernachtig samengevat!

    Mijn boek over hoe je succesvol kunt spreken en presenteren in het openbaar ‘Spreek met impact’ heb ik in onderstaande mindmap samengevat:

    SMI mindmap (1)

    Je ziet de 5 hoofdpunten die van essentieel belang zijn, als een hoofdstroom uitgaan vanuit het boek. Bovendien staat bij elke hoofdstroom een plaatje waardoor je het woord beter kunt onthouden. Je verankert het woord als het ware aan dat plaatje. Hetzelfde principe als de cover van het boek. Daar zie je een geslaagde spreker voor een enthousiast publiek spreken. Bij de hoofdstromen eveneens, zo zie je bij ‘boodschapper’ een plaatje van een persoon en bij ‘ontvanger’ een oor als symbolen van die woorden. Het plaatje waar je een woord aan wilt verankeren teken je gewoon zelf, of haal je ergens van internet af. Je mag zelf bepalen welk plaatje voor jou het meest aansprekend en beeldend is.

    Een zelf getekend plaatje dat symbool staat voor het woord en/of de betekenis daarvan werkt het beste om informatie te onthouden, omdat dit door je eigen verstand is bedacht. Dit verankert beter dan indien je software gebruikt zoals ik gedaan heb met het de mindmap ‘Spreek met impact’.

    Na de hoofdstromen in de mindmap volgen er een aantal zijstromen; dit zijn de subonderwerpen. Zo zie je bij ‘ontvanger’ onder andere de ‘zintuigen’ staan. De ontvanger van de door jou uitgezonden communicatie neemt dat namelijk op via o.a. zijn zintuigen. Vanuit de substroom zintuigen zie je 6 subsubstromen komen. Dat zijn namelijk de 6 zintuigen bij naam.

    Door je mindmap zo te ontwerpen, zul je zien dat je tijdens dat ontwerpen gaat uitvinden wat bij wat hoort en wat ondergeschikt is en waar dat uit voorkomt. Het is wat puzzelen, maar uiteindelijk ben je in staat een compleet schema te maken. Vervolgens voeg je hier en daar een plaatje toe, of je laat een plaatje een woord vervangen. Als jijzelf maar weet waar het voor staat. Het zijn immers jouw eigen woorden en plaatjes. De mindmap van ‘Spreek met impact’ vat het hele boek van 200 bladzijden samen op één A4!

    Een mindmap kun je gebruiken als samenvatting van een studie, training, boek enz. en het is zeker aan te raden als een ‘spiekbriefje’ bij een spreekbeurt. Het is een enorm goed hulpmiddel om in een veelheid aan informatie wat structuur en overzicht aan te brengen. Al met al zul je op deze manier de informatie beter onthouden. Zeker als je zo’n schema op een plaats hangt waar je het vaak ziet en er regelmatig geconcentreerd naar kijkt.

    Ga er eens mee oefenen! Wil je me jouw favoriete mindmap eens toesturen? Dat zou ik heel leuk vinden!

    Veel succes en plezier daarmee!

    Arjan Koopmans

     

    “I have so many ideas buzzing around in my head. How else could I capture all these mini inspirations quickly, without the simplicity of Mind Mapping?”
    Dominic O’’Brien, nine times World Memory Champion

    [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

    nv-author-image

    Arjan Koopmans

    Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.