[fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]Spreek of presenteer jij weleens voor een geroep mensen? Daarbij KAN er van alles misgaan. Sterker nog; er ZAL op een gegeven moment iets misgaan of onvoorzien gebeuren. Deze stelling wordt ‘de wet van Murphy’ genoemd.
De vraag is dus niet OF er wat misgaat, maar veel meer HOE je daar mee omgaat wanneer het gebeurt!
Hoe los jij een onvoorziene situatie op? Zoals bijvoorbeeld een microfoon die uitvalt of omgaan met een tegendraads persoon? Of zo’n situatie een bedreiging is of een kans, hangt af van jouw professionaliteit. Hierbij mijn advies.
Gebruik humor:
“Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen”, is het motto van de bekende clown Bassie. Dit is mijn favoriete oplossing voor onverwachte situaties. Humor werkt stimulerend en voert eventuele spanningen prima af. Er is altijd wel een lichtpuntje, focus daarop. Relativeer dat wat er gebeurt en zie de humor daarvan in. Het is net als een klein kind dat valt, maar niet ernstig. Nu hangt het van jouw reactie af of het kind gaat huilen of lachen.
Voorbeeld: iemand loopt weg tijdens jouw spreken. Jouw reactie:
* De wc is links naast de deur.
* Die wil er nu al mee aan de slag.
* Voor mij een cappuccino graag.
Interactie:
Deel het probleem met jouw publiek. Vertel kort wat er aan de hand is en vraag hulp. Dan is het niet langer jouw probleem, maar ‘ons’ probleem. Doe dit wel positief verwachtingsvol, zonder iets of iemand de schuld te geven. Focus op de oplossing.
Voorbeeld: de beamer doet het niet. Jouw reactie:
“Sorry mensen, de beamer is overleden. Wie haalt er even een flipover?”
Tijdrekkers:
Het kan gebeuren dat jij de tijd op moet vullen als gevolg van iets onverwachts. Stel (open) vragen aan (iemand uit) het publiek zoals: “Wie zou dit tot zover kernachtig willen samenvatten? Wie heeft er een vraag? Welke les trekt U hieruit?”. Je kunt inhaken op actuele situaties en nieuwsberichten of over het weer praten, alhoewel dat wat cliché is. Vertel een verhaaltje over jouw reis hier naartoe, een anekdote uit jouw praktijk, iets wat je hebt meegemaakt of een neutrale mop.
Je hoofd koel houden:
Zeg herhaaldelijk tegen jezelf: “ik ben rustig en ontspannen”. Of: “ik heb alles onder controle”, ook, of vooral als je dat niet als zodanig voelt! Ga je niet uitgebreid excuseren. Hoe meer aandacht je het geeft, des te groter het probleem wordt. Het is als een vlek op je kleding. Als je die er met water probeert af te krijgen, wordt het een nóg grotere vlek.
Optreden:
Er zijn situaties dat je toch op zult moeten treden. Afhankelijk van de situatie zou je jouw concrete aanpak kunnen opbouwen van licht naar zwaar. Hierbij een voorbeeld als er een lastig persoon in je groep is waar je echt last van hebt.
- Negeren alsof er niets aan de hand is.
Als het te lang duurt of als ook anderen zich ergeren dan kun je het niet blijven negeren. Probeer eerst iets van humor:
“Als u die acteur bent die we hebben ingehuurd dan wil ik u bedanken, maar zo is het wel genoeg hoor.”
- Aanspreken:
“Het is zo wel genoeg geweest meneer, ik respecteer uw standpunt en wil het hier graag bij laten.”
- Waarschuwen:
“Wilt u stoppen meneer, want u verstoort dit programma”
- Nadrukkelijk waarschuwen:
“Meneer ik heb u zojuist al gevraagd te stoppen. Ik stuur u niet graag weg, maar als u zo doorgaat zal dat toch het gevolg zijn”.
- Wegsturen:
“Het is prima dat u doorgaat, maar niet hier. Wilt u de zaal alstublieft NU verlaten?”
Zeg dit, de persoon nadrukkelijk in de ogen kijkend en vol zelfvertrouwen. Wacht met spreken tot hij daadwerkelijk weg is. Zeg er niets meer over. Mogelijk krijg je zelfs applaus!
Wat vooral niet te doen: in discussie gaan.
Je weet misschien wel waar je aan begint, maar niet waar je eindigt. Voor je het weet, bemoeit iedereen zich ermee, is men het spoor bijster en is het onduidelijk waar het aanvankelijk nou wérkelijk om ging. Je loopt bovendien het gevaar dat je door discussie toe te staan jouw doel mist. Het gaat er niet om dat jij gelijk krijgt. Het doel van jouw spreekbeurt is dat je iets wilt overbrengen aan het publiek. Als je het zó ziet, heb je meteen de halve oplossing al!
Een voorbeeld:
De bekende VVD politicus Hans Wiegel gaf in 1976 in Nijmegen een lezing. Hij werd aangekondigd en kwam het podium op, waarna iemand uit het publiek opstond en riep: “klootzak!” Wiegel reageerde meteen met: “aangenaam kennis met u te maken, míjn naam is Hans Wiegel!”
Bedenk dat je door dit soort ‘uitdagingen’ zélf de keuze hebt om je gefrustreerd te voelen, of te groeien in kennis, ervaring en vaardigheid…
Meer advies vind je hier, of kijk op: https://www.spreekmetimpact.nl
Succes,
Arjan Koopmans
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Waardevolle tips. Dankjewel.