Meteen naar de inhoud

Inzicht in Inzicht (deel 2)

    In de insight van afgelopen juni (inzicht in inzicht) heb je kennis gemaakt met de 3 krachten van het denken. Je kunt hier de insight teruglezen. Voor de volledigheid haal ik de grote lijnen terug om je even op te frissen.

    Je gedachten spelen een grote rol in je leven. Of je het nu wilt of niet…
    Als er één gedachte in je bewustzijn verschijnt veroorzaakt hij een gevoel, een emotie.
    Door die emotie ga jij je op een bepaalde manier gedragen. Je gedachten zijn de basis in het gedrag naar anderen toe. Het kan dus best de moeite waard zijn om meer kennis te verzamelen over de werking van je denken. Het kan net die ene verandering teweeg brengen die je naar succes toe leid.

    inzicht in inzicht 2

    Als je zomaar (onbewust) achter elke gedachte aanrent en toegeeft, ben je in feite je eigen onderdaan. De meerderheid van de mensen in je omgeving is zich hier onbewust van. Sterker nog; er zijn mensen die niet “geloven” dat het leren beteugelen en begrijpen van je gedachten je volledige leven kan veranderen. Hier maakt een ieder zijn eigen keuze in.
    Het denken onderscheid zich in 3 drie kwaliteiten ofwel krachten:

    1. De ontwaakte staat
    2. Het Ik-bewustzijn
    3. Het herinneringsvermogen

    Ik licht in deze insight de laatste twee krachten/kwaliteiten toe. Alle drie de kwaliteiten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze kunnen niet alle drie los van elkaar bestaan. Het een kan niet zonder het ander.
    De tweede kracht: het ‘IK’-bewustzijn is de kwaliteit van het denken wat ieder mens totaal uniek maakt. Deze kracht is de maker van de zogenaamde; ‘Ik ben’-gedachtes.
    Dit wordt ook wel het ego genoemd.inzicht in inzicht 2.2
    Je ‘IK-bewustzijn’ ontleent houvast aan deze kwaliteit van je gedachtes. Het IK-bewustzijn (ofwel ego) identificeert zich met de bekende wereld. Hetgeen we kennen door de dingen die we in ons leven ervaren. Deze ervaringen worden continu gecreëerd en opgebouwd door alle verschillende ervaringen die we gedurende de tijd dat we leven opbouwen. Deze opgebouwde ervaringen worden opgeslagen in je brein als een conditionering. Door de ervaringen ontstaat er een structuur. Deze structuur zorgt voor je gewoontevormingen. Je paradigma’s (ofwel; de bril waardoor je daar de wereld kijkt) en de resultaten die je boekt in het leven.

    Dit klinkt misschien wat ingewikkeld?

    Daarom koppel ik weer even terug naar het praktijkvoorbeeld van de vorige insight. Je zat op een terrasje te relaxen, je droomde van je eigen bedrijf, je hebt je bedrijf kunnen zien: je eigen webshop met knuffels en babyartikelen. Dat ene moment, dat alles helder was, dat je door ontspanning toe te laten hebt kunnen ervaren.
    Je was toen ontwaakt uit je dagelijkse onbewuste patronen.

    Nu kom je weer thuis na dat heerlijke moment op dat terras. Je gaat met het idee van de webshop met knuffels en babyartikelen aan de slag. Maar na weken kom je er achter dat het toch wel héél véél werk is.
    Bovendien ken je niemand die je kan helpen met de technische opbouw van de webshop. Ook ken je geen designer die je kan helpen met het stylen van de webshop. Je kent geen fotograaf die je kan helpen en in teksten schrijven ben je ook niet echt ontwikkeld.

    Dan slaat de twijfel toe, gedachtes als:
    Kan IK dit wel?
    Krijg IK dit bedrijf ooit af?
    IK ken niemand die me kan helpen!
    IK weet helemaal niets van marketing, hoe ga ik dan verkopen?
    Hoe kom IK eigenlijk aan klanten?
    IK, IK, IK, IK, IK………JA MAAR…

    Gedachtes als deze zijn funest voor het slagen van je eerder bedachte plannen op het terras. Het IK-bewustzijn “schreeuwt” dat het op onbekend terrein komt en dat is erg oncomfortabel. Waar het IK-bewustzijn zich volledig op zijn plek voelt noemen we je comfortzone. Om buiten je comfortzone te kunnen stappen hebben we een helder doel nodig wat we in de ontwaakte staat van het bewustzijn hebben ontwikkeld.

    De derde kwaliteit van je gedachtes: het herinneringsvermogen.
    Onze hersenpan bevat zo’n 100 miljard hersencellen die met elkaar een neuraal netwerk vormen. Zij werken volcontinue voor je. Je doet je activiteiten voor ca. 5% bewust en voor ca. 95% onbewust op de automatische piloot. Je RAS-filter (Reticulair Activatie Systeem) is de scheidslijn tussen het bewustzijn en onderbewustzijn.

    inzicht in inzicht 2.5 jpg

    Dit RAS-filter zorgt ervoor dat de ca. 2 miljard prikkels die ons onderbewustzijn per seconde te verwerken heeft, worden gereduceerd naar ca. 4000 prikkels per seconde naar ons bewustzijn. Als dit filter meer zou doorlaten zouden we dat echt niet aankunnen.

    De vraag is niet óf we 4000 prikkels bewust doorkrijgen, maar welke.
    Alle gedachtes, alle gebeurtenissen en alles wat je ooit hebt gezien is opgeslagen in je onderbewustzijn. Je bent je hier niet van bewust. Niemand is zich bewust van alle dingen die opgeslagen zijn in je onderbewustzijn. Maar toch hebben deze dingen enorm veel invloed op de manier hoe je in je leven staat.
    Wat ook een bijdrage levert aan de invloed van je herinneringsvermogen is het collectieve bewustzijn, culturele invloeden, waar ben je opgegroeid, welke dingen heb je gezien en meegemaakt als kind. Maar ook de genetische bepalingen die je van je voorouders hebt meekrijgen spelen een rol.
    Nu weer even terug naar het starten van je eigen webshop.
    De eerste kracht van je gedachtes: De ontwaakte staat, heeft ervoor gezorgd dat je kon ‘zien’ dat jij je eigen webshop kon opbouwen. Dit inzicht heeft ervoor gezorgd dat je even losgekomen bent van je dagelijkse patronen. Vervolgens ga je ermee aan de slag, je geeft dit inzicht vorm en nu komt de tweede kracht van je gedachtes aan bod: Het IK-bewustzijn.
    Nu realiseer jij je dat het allemaal niet zo makkelijk is als het leek, toen je heerlijk zat te chillen op het terras in de zon! Je krijgt gedachtes die je aan het twijfelen brengen.

    Nu doet de derde kracht van het denken zijn intrede: Het herinneringsvermogen.
    Het herinneringsvermogen bepaalt op onbewust niveau de verdere voortgang van de opstart van je onderneming.
    Als je nog nooit succesvol een bedrijf hebt neergezet, heb je deze herinnering niet.
    Je hebt dan geen referentiekader en gevoel waaruit je kan putten.
    Onbewuste gedachtes zorgen ervoor dat je in je comfortzone blijft. Totdat je er op een dag opeens achter komt, een jaar na de heldere gedachte op het terras, dat je plan mislukt is.
    Het is de kunst om je te committeren aan je doel, net zo lang totdat je het bereikt hebt.

    inzicht in inzicht 2.4 jpg

    Commitment =
    doing the things you said you would do,
    long after the mood you said it in has left you.
    George Zalucki

    Wat je kan helpen om je doel te bereiken en/of je commitment vast te houden is een coach, een buddy of (levens)partner. Als je een paar keer buiten je comfortzone bent gestapt, wordt het elke volgende keer een stukje makkelijker. Het gaat vooral om een beginnetje te maken. Is dat nog niet eerder gebeurd, dan is de kans dat je het ooit wél gaat doen nihil. En áls je het dan (alleen) doet, dan heb je bovendien nog een grote kans dat je het nog ‘fout’ doet ook. Het Ego is vaak te trots om anderen om hulp te vragen! Het ego is ook bang om buiten de Comfortzone te stappen, want als je zou falen beschadigt die gebeurtenis je ego.

    Je ego staat jouw persoonlijk succes vaak enorm in de weg!

    Succes!
    Bram Föllings

    nv-author-image

    Arjan Koopmans

    Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.