Meteen naar de inhoud

Je bedrijf laten groeien?

    Het denktank principe: De manier om je bedrijf te laten groeien!

    Na zeven keer 🙂 het boek; ‘Denk groot, wordt rijk’ van Napoleon Hill gelezen te hebben, wordt mijn aandacht nog steeds getrokken naar het denktank-principe.
    In dit principe haalt Hill het feit aan dat al je plannen nutteloos zijn als er niet voldoende macht en kennis voorhanden is om ze uit te voeren. Duidelijke instructies om je bedrijf te laten groeien.
    De tijd die je nodig hebt om alles zelf uit te voeren is vele malen groter als je niet beschikt over een zogenaamde denktank. Hill vertaalt macht als ‘georganiseerde en op een intelligente manier beheerde kennis’. Macht heeft in deze betekenis betrekking op de doelgerichte inspanning, waarmee iemand een verlangen om kan zetten in zijn fysieke of financiële equivalent. Hill spreekt over een aantal manieren om een denktank samen te stellen.
    Voordat ik dieper inga op het denktank-principe wil ik je eerst de werking van gedachten met je doornemen.
    Deze spelen namelijk een cruciale rol in het denktank-principe. Bewustwording hiervan zal je helpen om met minder moeite in minder tijd je doel te bereiken.

    Vraag jij je wel eens af of en hoe jij je gedachten kunt controleren?
    Welke krachten spelen een rol in je denken?
    Welke invloed heeft je denken op je leven?
    In hoeverre bepalen ze het resultaat van beslissingen?

     

    images

    Je gedachten spelen een grote rol in je leven. Of je het nu wilt of niet..
    Als er één in je bewustzijn verschijnt, veroorzaakt hij een gevoel of een emotie.
    Door die emotie ga je je op een bepaalde manier gedragen.

    Je gedachten zijn de basis in het gedrag naar anderen toe. Het kan dus best de moeite waard zijn om eens meer kennis te verzamelen over de werking van je denken. Het kan net die ene verandering teweeg brengen die je naar succes toe leidt.
    Als je zomaar (onbewust) achter elke gedachte aanrent en toegeeft, ben je in feite je eigen onderdaan
    De meerderheid van de mensen in je omgeving is zich hier onbewust van. Sterker nog; er zijn mensen die niet “geloven” dat het leren beteugelen en begrijpen van je gedachten je volledige leven kan veranderen. Hier maakt een ieder zijn eigen keuze in. Maar ik kan je van harte aanbevelen om te leren begrijpen hoe je gedachten werken, zeker als je je bedrijf wil laten groeien.

    Het leren begrijpen van je gedachten is een proces. Het is geen kunstje dat je, na één keer in een boek hebt gelezen, direct onder de knie hebt. Je moet eerst de kennis die je verzamelt over de werking van je gedachten in de praktijk brengen. Het leuke van deze zoektocht is als je iets onder de knie hebt, het volgende nieuwe al weer klaar staat. Pas dan leer je en kun je groeien in je persoonlijkheid. Persoonlijk trek ik er een heel leven voor uit om zo veel mogelijk (zelf)kennis over het denken te verzamelen en te doorleven. Kennis over het denken heeft mij in ieder geval geen windeieren gelegd. Ik voel mezelf (nog steeds) ieder jaar groeien en dat geeft me weer vertrouwen om weer nieuwe dingen te kunnen ondernemen. Een win-win-situatie! Ook al val ik vaak plat op mijn gezicht bij deze zoektocht :-).
    Een bijkomstigheid van deze zelfkennis is de vergroting van je bewustzijn. Bewustwording kan veel wrijving teweeg brengen in je dagelijkse routine en in je patronen.
    Ineens bekijk je zaken heel anders dan dat je voorheen onbewust deed. Dit kan erg onwennig zijn voor jezelf, maar ook voor bijvoorbeeld je vriendschappen, familie en collega’s. In veel gevallen zal dit erg uitdagend zijn, omdat je dan uit je comfortzone moet stappen. Het is niet makkelijk om bewust hier mee bezig te zijn, maar dat heeft ook niemand gezegd. Toch?

    Je bedrijf laten groeien

    De definitie van een denktank volgens Hill is:

    ‘Een middel om, in een geest van harmonie, kennis en inspanning te coördineren tussen twee of meer mensen om een bepaald doel te krijgen.’
    Hill doet vervolgens de volgende uitspraak: ‘Als twee geesten bij elkaar komen, scheppen ze een onzichtbare, ontastbare kracht die de kwaliteiten van een derde geest heeft.’ (= synergie 1+1=3 effect)
    Een denktank is niets anders dan een samenwerking met een aantal personen of bedrijven die hetzelfde doel voor ogen hebben. Al de gedachtes geworden gebundeld.

    Alle leden van een denktank, kunnen in een ontwaakte staat terecht komen en samen een plan bedenken en uitvoeren wat jij in je eentje nooit van je hele leven voor elkaar had kunnen krijgen.
    Er ontstaat dan synergie en een nieuwe soort energie, een kracht waarmee je bergen kunt verzetten binnen een hele korte tijd en je bedrijf kunt laten groeien.

    Neem nu bijvoorbeeld de samenwerking tussen Arjan en mij. We hebben zelfs samen een boek geschreven www.elkebaaseenandereaanpak.nl.
    We hebben allebei een andere achtergrond en een andere manier van denken. Met veel raakvlakken en veel aanvullingen. Door onze gedachtes over leiderschap met elkaar te delen en onze acties met elkaar te verbinden, is het ons in rap tempo gelukt om dit boek te schrijven.
    We hadden dit eindresultaat nooit zonder elkaar kunnen bereiken. Als je het boek nog niet gelezen hebt download het dan gratis; www.elkebaaseenandereaanpak.nl

    Nog een leuk voorbeeld is de samenwerking met een bevriende Sloveense ondernemer/programmeur. Eind 2014 heb ik een heel weekend leiderschapstraining gegeven midden in de prachtige natuur van Slovenië. Tussen de groep ondernemers zat een programmeur. Onder het genot van een avondborreltje zijn we gaan brainstormen over een mogelijk product waarmee we gezamenlijk startende ondernemers kunnen ondersteunen met de kennis die we door de jaren heen hebben verworven. Na wat research bij thuiskomst en overleg met Arjan, blijken er voor dit soort innovatieve producten Europese subsidieregelingen te bestaan. Een goede bekende en oud-coach van mij heeft een succesvol bemiddelingsbureau (intermediair) en is ons nu aan het helpen met het werven van subsidie om dit product in de markt te zetten. Wordt vervolgd dus… 🙂
    Hieronder kun zie je het filmpje na afloop van het trainingsweekend in Slovenië; (Sorry voor de slechte geluidskwaliteit, wat een gaaf uitzicht hè?)

    Een denktank is trouwens waardeloos als er geen actie en opvolging aan gedachten wordt gegeven. Dan blijven het leuke dromen en mooie praatjes. Massive action is nodig om je plannen te laten slagen!

    Je bedrijf laten groeien 3 

    Voor de ondernemers onder ons is dit een zéér interessant principe. Je kunt met dit principe heel veel tijd besparen en je bedrijf laten groeien.
    Maar ook voor mensen die in teams werken is dit een interessant principe. Door samen te werken, elkaars kwaliteiten te benutten en elkaars verschillen te accepteren, ontstaat er een fijne werksfeer. Hierdoor krijgt iedereen de ruimte om zichzelf te zijn. En hier bespaar je héél véél tijd mee.
    Tip: vorm een denktank samen met enkele werknemers. Of organiseer een creatieve denktanksessie met een of meer collega-ondernemers, leveranciers of klanten. Wij kunnen je helpen dit op te zetten en te begeleiden.

    Succes met denken maar vooral ook DOEN!

    Bram Föllings

    loesje-burn-out

    nv-author-image

    Arjan Koopmans

    Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.