Meteen naar de inhoud

Meer succes!

    Op welk gebied zou jij je moeten ontwikkelen om meer succes te hebben?

    Persoonlijke groei begint met persoonlijke ontwikkeling; ontwikkeling
    dat is het loslaten, het ‘ont-wikkelen’, van beperkende
    gewoontes en deze te vervangen door succesvolle
    gewoontes.

    Wat ik het meeste tegenkom bij ondernemers is dat zij ruim voldoende potentie hebben om een succesvolle business te hebben, maar er tóch geen goede boterham uit halen. Dat komt door oorzaken als o.a. onvoldoende structuur, gebrek aan discipline of durf en/of te weinig ervaring op gebied van ondernemen buiten de specifieke vaktechnische kennis die vaak wél aanwezig is.

    Albert Einstein zei al: ‘als je dezelfde dingen blijft doen, zul je dezelfde resultaten krijgen’. Daarmee is duidelijk dat als je andere, betere bedrijfsresultaten wilt hebben, je andere, betere dingen zou moeten doen.
    Maar wat dan? En als je dat al zou doen, is de kans enorm groot dat je na korte tijd toch weer terug valt in je oude vertrouwde gewoontes.

    In die gewoontes, jouw gedragsverandering, zit de sleutel tot succes!
    Je doet zo’n 95% van je acties onbewust, op de automatische piloot. Daarom val je zo snel terug in je oude gedrag en doe je wat je altijd al deed. Je weet wel wat je anders zou moeten doen en misschien doe je dat zelfs wel een korte tijd en dat allemaal omdat je het bewust doet, met wilskracht. Maar zodra je wordt afgeleid, door de drukte van de dag bijvoorbeeld, ga je toch weer op de automatische piloot en vertoon je jouw oude gedrag weer.

    Misschien neem je jezelf voor om per dag 5 bedrijven te bellen om jouw diensten aan te bieden. Nu vind je dat misschien helemaal geen leuke klus, want anders had je het immers allang gedaan. Je belt een paar keer, krijgt door gebrek aan kennis en ervaring relatief veel afwijzingen en tja, dan vervaagt dit goede voornemen alweer snel en zit je zo weer terug in je oude gedrag.

    Of je neemt je voor om ‘eens’ te gaan bellen, maar je kijkt er tegenop en daarom stel je het steeds weer uit en gebeurt het uiteindelijk helemaal niet.
    Hoeveel ideeën, goede voornemens en plannen heb jij die je nooit hebt gerealiseerd?

    Wil je een oplossing die echt helpt?
    Kom dan direct in actie! Als je niet binnen 24 uur actie neemt, is de kans dat je het ooit nog zult doen gedaald tot onder de 10%!
    Kennis in actie wordt wijsheid. Het is het DOEN en wel Direct, Onmiddellijk En NU waardoor je onderbewustzijn bereid is je oude gedrag te vervangen door je nieuwe gedrag.
    Maar dan ben je er nog niet. De eerste stap is weliswaar genomen, het gedrag is ingezet. Nu moet het nog een nieuwe gewoonte worden.
    Het voordeel van een gewoonte is dat dit nauwelijks moeite kost, je doet het immers onbewust. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens het autorijden je plotseling realiseren dat je een heel eind hebt gereden zonder daar bewust van te zijn en denk je: ‘wat! ben ik al hier?’ Dat hele stuk heb je dan onbewust gereden. Vergelijk dat eens met je eerste autorijles?

    Hoe krijg je nieuwe, succesvolle gewoontes?

    Door focus op je nieuwe succesvolle gedrag en dat vervolgens te herhalen. Wat je hierbij kan helpen is dat je slechts één nieuwe gewoonte per 90 dagen kiest. Daardoor krijg je focus op dit ene punt. Na 90 dagen kun je dan eventueel weer een ander punt kiezen dat je je eigen wilt maken.

    Kies daarom NU één nieuwe gewoonte. Zoals bijvoorbeeld: het maken van een actielijst voor de volgende dag op het einde van je werkdag, 5 bedrijven bellen per dag, 5 bladzijden lezen uit een leerboek per dag of iets dergelijks. Maak nu eerst een lijstje met de belangrijkste voordelen van dat door jouw gekozen actiepunt wat je tot jouw nieuwe gedrag wilt maken. Dan heb je daarmee de intrinsieke motivatie dit daadwerkelijk te gaan dóen.

    Om je onderbewustzijn te herinneren aan wat je als nieuwe gewoonte wilt implementeren, adviseer ik je om jouw gekozen actiepunt op Post-it briefjes te schrijven en dat overal zichtbaar op te hangen. Zet het ook op het welkomstscherm van je gsm, op het dasboard van je auto enz.
    Prikkel je zintuigen!

    De Post-it briefjes zijn de visuele prikkels om die ene nieuwe gewoonte daadwerkelijk aan te leren. Nu de auditieve prikkel nog. Dat is je gehoor. Deze prikkel je door zo vaak mogelijk dat wat je op de Post-it ziet, hardop te lezen. Je kunt dat ene zinnetje niet vaak genoeg hardop herhalen. Raar he? En toch heb je zo ook de tafels van 1-10 geleerd! En ook vreemde talen. Door het hardop te herhalen…post it

    Er is nog een belangrijk zintuig dat je kunt activeren om je nieuwe gedrag te implementeren in je onderbewustzijn: jouw gevoel. Het prikkelen van al jouw zintuigen helpen je om jouw nieuwe succesvolle gedrag net zo automatisch en dus net zo gemakkelijk te doen als je oude minder succesvolle gedrag! Prikkel je gevoel door middel van het volgende. Haal je ring van je vinger aan de ene hand en schuif die aan een vinger van je andere hand. Als je geen ring draagt, ga er een dragen. Het gaat erom dat je iets voelt wat je eerst niet voelde, wat je eraan herinnert om die ene nieuwe gewoonte te implementeren.
    Om dit gevoel nog meer te prikkelen kun je ervoor kiezen ook je horloge/armband aan de andere pols te dragen, of überhaupt een horloge of armband te gaan dragen.
    Een zakenvrouw uit Spanje gaf mij de volgende tip die haar had geholpen multimiljonair te worden. Zij vertelde me dat zij als ze zich aankleedde, 10 bruine bonen in haar linker broekzak deed. En elke keer dat ze een telefonisch acquisitiegesprek had gevoerd, deed ze een boon van haar linker naar haar rechter broekzak. Voor de werkdag om was, moesten alle bonen rechts zitten. Anders moest ze doorwerken. Een ogenschijnlijk simpele daad met vergaande gevolgen!

    99% transpiratie, 1% inspiratie
    Het lijken allemaal simpele dingen. Het voordeel daarvan is dat het simpel is om ze te doen. Het nadeel daarvan is dat het even simpel is om het niet te doen. En dat brengt ons terug naar het begin van dit advies. DOEN, direct, onmiddellijk en nu, doch uiterlijk binnen 24 uur. Met elke minuut van uitstel, of eerst hierover ‘nadenken’ verklein je je jouw kansen op succes. Doe het NU!

    Er is geen korte weg naar succes. Er moet hard gewerkt worden! Maar dát is in ieder geval vast iets waar jij niet vies van bent. Nu alleen nog de juiste dingen doen en dáármee hard werken. Het is als het beklimmen van een ladder. Je denkt steeds dichter bij je doel te komen met elke trede die je neemt. Maar wat nu als die ladder tegen het verkeerde gebouw staat?

    Download hieronder het optimagram en kijk rond op deze site naar nog veel meer inspiratie en advies en als ik je persoonlijk mag helpen, vind je daar ook mijn gegevens en die van de zelfstandige experts met wie ik samenwerk.

    Succes!
    Arjan Koopmans

    p.s.
    Welk minimaal één verbeterpunt ga jij nu, binnen max. 24 uur in actie zetten?

     

    Quote optimalist

    nv-author-image

    Arjan Koopmans

    Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.