Ga naar de inhoud

Wat ben of heb jij verloren?

Hoeveel ideeën, goede voornemens en plannen heb jij die je nooit hebt gerealiseerd?

 

Tijd voor actieAls je niet binnen 24 uur actie hebt genomen, is de kans dat je het ooit nog zult doen, gedaald tot onder de 10%!

 

 

Dit heeft vooral te maken met factoren als de vele afleidingen die we ontvangen via internet, gsm, tablet, TV, fysieke netwerk, werk, prive enz.
Het aantal en intensiteit van dergelijke prikkels zal alleen maar toenemen. Daarom is het van belang dat je een systeem ontwerpt hoe je hiermee om kunt gaan.

Allereerst is het van belang om iets met al die informatie die binnenkomt te dóen en/of zelf een of meer goede ideeën te krijgen. Mij lukt dat het beste tijdens het hardlopen. Ik luister geen muziek of zo en loop relaxed een kilometer of 6 tot 12. Niet al te fanatiek, maar vooral genietend van de natuur. Een zwerm zwanen die overvliegt, een ijspegel aan een tak, een kwakende eend. Als ook maar iets de moeite waard is stop ik eventjes en geniet. Vaak doe ik daarbij wat ademhalingsoefeningen. Soms doe ik een dutje op een bankje. Zo kan ik soms wel een paar uur van huis zijn. Voordeel daarvan is dat ik mentaal tot rust kom. Ik train al lang niet meer op snelheid of zo. De mentale rust en beweging van het lichaam acht ik belangrijker.

Deze mentale rust is een belangrijk tegenwicht op ook mijn drukke bestaan. Daardoor ben ik mentaal weerbaarder en productiever. Tijdens het lopen overdenk ik informatie die is blijven hangen uit de veelheid die ik binnen heb gekregen. Er komen vaak ideeën op wat ik zou kunnen doen in mijn onderneming of privéleven waarbij ik voortborduur op wat ik gehoord of gezien heb. Het gebeurt ook wel dat ik ideeën krijg die uit het niets lijken te komen. Soms zijn het oplossingen op vraagstukken die ik al lopend heb overdacht.

Mijn vrouw is er al aan gewend dat als ik thuiskom vaak eerst mijn kantoor induik om die gedachten vast te leggen. Ik weet namelijk dat als ik dat niet doe en zelfs maar even uitstel, ik bedolven word onder veel prikkels en daardoor een idee of actiepunt zou vergeten.

Naast die 1 of 2 ideeën of actiepunten die ik dan opschrijf, kan het ook voorkomen dat ik tijdens het lopen heel veel ideeën krijg over oplossingen, aanpak van bestaande zaken en innovatie. In dat geval stop ik meteen even om al die dingen vast te leggen in mijn smartphone.

note

Thuis heb ik een bakje dat echt boordevol zit met ideeën waar ik nog niets mee heb gedaan. Dat zijn vooral lange termijn zaken waarbij het niet uitmaakt of ik er op dit moment wel of niet iets mee doe. Maar zoals gezegd zijn er regelmatig zaken die ik meteen aanpak. Nadat ik het opgeschreven heb op een actielijst bij mijn computer pak ik het nog diezelfde dag op. Het gaat er niet om dat ik dan al een heel uitgewerkt plan heb. Als ik dat zou doen ben ik bang dat zoiets te lang blijft liggen alvorens er een daadwerkelijke actie komt. En dat is de kans dat er nooit meer iets van komt 90%!

Belangrijk is daarom niet meteen al alle details doordacht te hebben, maar wel al een stap te maken in de richting van het beoogde doel. Het hoeft nog niet perfect te zijn, dat bijschaven komt wel ‘during the flight’ net als in een vliegtuig. De piloot stelt zijn einddoel niet in, maar het eerst nabije baken, en vervolgens steeds 2-3 volgende bakens. Zo kan een vliegreis wel bestaan uit tientallen tussentijdse bakens voordat het op de bestemming aankomt.

Dit principe zakelijk toegepast betekent dat ik, nadat ik een idee en/of actiepunt heb het eerste baken zet, de eerste stap uit een aantal te nemen stappen, en in actie kom. Daarmee beweeg ik richting het doel. Tijdens de reis naar dat doel plaats ik nieuwe bakens en vaak stel ik met nieuw verkregen inzichten tussentijds zelfs het einddoel nog bij.

Stel je nu voor dat ik eerst een compleet plan had bedacht en het doel haarscherp had gehad. De vraag is of ik dan ooit vertrokken was! Of dat de concurrent me niet al voor was geweest. En indien de omstandigheden waren veranderd (en de wereld verandert heel snel!) dan had mogelijk eerst het einddoel en daardoor het stappenplan compleet geheel opnieuw opgesteld moeten worden. Het gevaar van zo’n al te ver doordacht plan is dat je nooit vertrekt of na vertrek niet echt verder komt.
Een compleet doordacht plan heeft overigens ook voordelen. Zeker voor grotere organisaties, simpelweg omdat er in hun geval veel meer mensen en middelen betrokken zijn.

Het voordeel van een ZZP of MKB is dat je wél tussentijds kunt schakelen. Daar ligt een belangrijk concurrentievoordeel t.o.v. de grotere bedrijven! Behalve als je jezelf net zo opstelt als zij. Mijn advies is, kom in beweging, doe iets met je inzichten.
Indien je dat niet doet, doof je jouw creativiteit. Jouw onderbewustzijn zal je namelijk nauwelijks tot geen nieuwe ideeën meer geven omdat je ofwel blijft dromen en er niets mee doet, of dat je geen risico wilt nemen en alles tot de punt en komma wilt doordenken.

Richard Branson (Europees multimiljardair o.a. bekend van Virgin) en Donald Trump (USA multimiljardair o.a. bekend van onroerend goed) werken eveneens proactief. Zij geven daarbij toe dat doordat niet alle acties geheel doordacht waren zij soms de boot in waren gegaan, maar overall gezien zij meer goede dan slechte acties hadden gedaan. Bovendien waren ze door hun proactieve aanpak de concurrentie voorgebleven.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Ik had een idee voor een app die medische gegevens die in nood belangrijk zouden zijn, op kon slaan. Als je onwel werd kon een ander de noodzakelijke gegevens meteen vinden. Zoals je naam, adres, bloedgroep, allergieën enz. zo’n app bestond er nog niet. Ik bleef er maar over denken wat die allemaal moest kunnen en had het al helemaal uitgeschreven.

Maar ja, wie vertrouwde ik het realiseren van die app nu toe? En de marketing ervan? Het was ondanks het goede idee, niet mijn expertise.
Ik schat dat ik er twee jaar mee heb rondgelopen. Dromend over dit idee, maar geen enkele actie. Totdat ik op een dag besloot dit idee te delen met collega trainer Hugo Bakker. Hugo was eveneens enthousiast en hij had een familielid die zo’n app kon programmeren. We hebben een paar keer vergaderd met elkaar en die persoon begon er inderdaad aan. Alles was redelijk doordacht en we kwamen alle drie in actie. Maar het familielid veranderde net van baan waardoor het allemaal nog meer vertraagde.

helpIs dat jou ook weleens overkomen? Heb jij ook weleens nodeloos business verloren door te blijven dromen, of door te verzanden in details?

’t Zou waardevol zijn als je dit zou willen delen met ons allemaal op ons blog: https://optimalist.nl/category/special-insights

Een oplossing die heel goed werkt voor mij is de samenwerking met Bram. Hij is net als ik zzp maar we werken samen onder de Optimalist formule. Dit werkt al enige jaren geweldig goed. We hebben regelmatig contact. Afwisselend via Skype of persoonlijk. We bespreken de ideeen samen en als we besluiten er iets mee te doen, maken we er meteen een project van. Dan gaat het in een mapje die we elke bespreking meenemen. Het kan gebeuren dat we tijdens een meeting in zo’n project geen actie nemen of een kleine stap, of een grote.
Maar we nemen het project wel steeds mee. Zo hebben we een heel stapeltje projecten. We komen in ieder geval in beweging. Er zijn ideeën/projecten die we bewust parkeren omdat we het belang op dat moment laag inschatten. Het kan ook gebeuren dat een nieuw project voorgaat op een bestaande. Als klein bedrijf moet je niet te star wezen. Ons voordeel zit ‘m juist in de flexibiliteit.

Sommige projecten doen we met meerderen samen. Het ene met die expert(s), het andere met andere expert(s). Het is ideaal om met andere ondernemers of zzp’ers samen te werken. Zij zijn net zo vol passie als wij, en we delen onze kennis.
De meest levensvatbare projecten leg ik altijd meteen vast in een domeinnaam. Dit kost maar een tientje per jaar en dan is toch alvast de eerste actie gezet en gedaan. Zo heb je meteen een projectnaam.

Lees je een boek, bezoek je een training of krijg je een idee n.a.v. een radioprogramma, hoe dan ook, kom binnen 24 uur in actie! Zelf lees ik ongeveer 1 informatief boek per maand en volg 20-25 dagen training per jaar. Al die waardevolle informatie zit wel ergens opgeslagen in mijn hoofd, maar als ik er niets mee doe, zinkt het overgrote deel snel weg. Dat is zonde van al die investeringen in geld en tijd. Eén idee uit een boek of training is toch wel het minste wat ik dan meteen toepas. Ik verbeter er een bestaande trainingsmodule mee, start een nieuw project, zet een stap met een bestaand project of schrijf er een insight over. Kortom één actiepunt minimaal toepassen, iets dóen om rendement te behalen uit de investering in tijd en moeite. Soms schrijf ik zelfs tijdens het lezen van een boek een email aan mijzelf wat ik direct die dag wil toepassen. Soms bel ik iemand. Het gaat erom meteen iets te doen.

Dit inzicht kan ook jou helpen om (meer) rendement te behalen. Kom in actie, zet één stap, zet één ding in beweging en je hele leven en bedrijf wordt productiever!

Succes daarbij!
Arjan Koopmans

p.s.
Welk minimaal één punt uit dit inzicht ga jij nu, binnen max. 24 uur in actie zetten?

Quote optimalist

nv-author-image

Arjan Koopmans

Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

1 reactie op “Wat ben of heb jij verloren?”

  1. Hallo Arjan,ja je hebt gelijk,hoeveel laat je lopen door, zonder echt iets ermee te doen,een idee terzijde te schuiven,deze tip van jou is een mooie aanzet om daar wat aan te doen,je idee om dat samen met iemand te doen spreekt me ook aan,nu nog uitzoeken wie ik daarvoor kan benaderen in mijn omgeving zijn geen mensen die over zulke zaken nadenken,of ik ken ze nog niet zo moet ik zeggen natuurlijk.Bij mij zitten dingen vaak in mijn hoofd die er later meer uitkomen,of die ik later uit ga werken,dit kan anders.
    Bedankt en groeten,peter.

Laat een antwoord achter aan peter nijnens Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.