Meteen naar de inhoud

Welke woorden gebruik jij?

9-stem-1010-revb1-01

De impact die woorden hebben wordt vaak onderschat. Dat geldt zowel voor wat je tegen je zelf zegt via jouw gedachten als wat je tegen anderen zegt. Een ogenschijnlijk simpel woord kan een wond slaan voor het leven of iemand opbouwen. Als jij jouw woorden beter kan controleren, zul je succesvoller zijn in alles wat je doet. Eerst even nadenken over wat de mogelijke impact van je woorden kan zijn dus. Wees niet bang voor de korte stiltes die daardoor ontstaan. Jouw meer afgewogen antwoorden zullen wijzer zijn dan ooit. Bijkomend voordeel is dat de ander merkt dat jij nadenkt over zijn of haar woorden alvorens te antwoorden.

Elk woord dat je uitspreekt is eerst een gedachte. Controle over jouw woorden beginnen daarom eerst met controle over jouw gedachten. Denk jij vaak negatief over jezelf en/of anderen? Welke woorden zullen dan uit jouw mond komen denk je? Wat zullen de gevolgen zijn voor jouw leven en werk als jij gedachten hebt van twijfel, afwijzing, valse schaamte, kritiek enz.? Al zou je proberen om ondanks zulke gedachten tóch positief te zijn, de ander zou het onbewust merken.

Misschien denk je dat dit allemaal wel meevalt bij jou. Dan heb ik een paar andere vragen. Wat vinden andere mensen van jouw houding? Hoe gelukkig en succesvol ben je? Denk je dat het naar een hoger niveau kan?

Sta je open voor mijn drie allerbelangrijkste adviezen? Ze zijn gebaseerd op het volgende principe:

be-the-change-you-want-to-see-in-the-world-mahatma-gandhi

 

  1. Gebruik bewust opbouwende gedachten over jezelf en anderen

Dit doe je door naar de voordelen te kijken in plaats van de nadelen. De goede dingen in plaats van de foute. Anderen niet langer te veroordelen maar te accepteren. Vorm woorden en zinnen positief. In plaats van: ‘vergeet je sleutels niet’ gebruik je: ‘denk eraan je sleutels mee te nemen’. In plaats van: ‘Dit kan ik vast toch niet.’ ‘Dit ga ik leren’. In plaats van: ‘wat een vreselijke ….’ denk je: ‘unieke vent’ of ‘eigenaardige man’.

Houd dit drie maanden vol en je zult zien dat het je steeds gemakkelijker afgaat  waardoor het uiteindelijk min of meer vanzelf gaat.

 

  1. Wat je zegt is niet perse hetzelfde als dat wat anderen horen

Ieder mens is uniek. We hebben allemaal andere ouders, vrienden, leerkrachten als beïnvloeders. Ons IQ, opleiding en cultuur verschilt. Het is logisch dat wat jij zegt, door de ander vanuit zijn perceptie anders geïnterpreteerd kan worden. Ga daarom minder van jezelf uit en meer van de ander. Tegen een kind gebruik je geen academische woorden en tegen een academicus geen kindertaal. Iemand die zojuist een echtscheiding heeft meegemaakt zal emotioneler kunnen reageren op jouw woorden dan iemand die lekker in z’n vel zit. Bedenk daarom vóór je iets zegt hoe dat het beste bij de ander zou kunnen aansluiten.

 

  1. Mensen willen niet alleen gehoord worden, maar vooral zich gehoord vóelen!

Dit is een hele grote valkuil voor resultaat gerichte managers. De medewerker komt met een ‘probleem’ en voordat hij is uitgesproken, komt de manager al met een oplossing. Allemaal prima, het probleem wordt opgelost, maar de medewerker zal op deze manier nooit zelfsturend worden. Bovendien voelt hij zich niet gehoord of begrepen. Ook ouders vallen nogal eens in deze valkuil. Je kind komt niet vaak om advies, want dat krijgt hij maar al te vaak ook ongevraagd. Áls jouw kind al eens uit zichzelf komt, wil je helpen en oplossen. Kan het echter zijn dat je kind gewoon alleen eens z’n hart wil luchten? En z’n ‘probleem’ slechts de aanleiding is voor iets veel diepers, zoals aandacht willen hebben of een heel ander probleem wat hij/zij heel moeilijk vindt om te benoemen?

Luister met volle aandacht en met begrip door je te verplaatsen in de situatie en persoon van de ánder en laat deze vervolgens helemaal uitpraten. Stel er eens een vraag over, uit belangstelling en/of om meer informatie te krijgen. Immers, het échte probleem kan veel dieper liggen. Vervolgens vat je de kern daarvan samen en vraag of dat wat jij ervan begrepen hebt, klopt met dat zoals de ander het bedoeld heeft. De ander zal dankbaar zijn dat je deze moeite neemt en gewilliger reageren. Zelf voorkom je misverstanden en irritatie.

Probeer het eens!

Arjan Koopmans

optimalist-tegeltje-151

nv-author-image

Arjan Koopmans

Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

1 reactie op “Welke woorden gebruik jij?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.