9-stem-1010-revb1-01

De impact die woorden hebben wordt vaak onderschat. Dat geldt zowel voor wat je tegen je zelf zegt via jouw gedachten als wat je tegen anderen zegt. Een ogenschijnlijk simpel woord kan een wond slaan voor het leven of iemand opbouwen. Als jij jouw woorden beter kan controleren, zul je succesvoller zijn in alles wat je doet. Eerst even nadenken over wat de mogelijke impact van je woorden kan zijn dus. Wees niet bang voor de korte stiltes die daardoor ontstaan. Jouw meer afgewogen antwoorden zullen wijzer zijn dan ooit. Bijkomend voordeel is dat de ander merkt dat jij nadenkt over zijn of haar woorden alvorens te antwoorden.

Elk woord dat je uitspreekt is eerst een gedachte. Controle over jouw woorden beginnen daarom eerst met controle over jouw gedachten. Denk jij vaak negatief over jezelf en/of anderen? Welke woorden zullen dan uit jouw mond komen denk je? Wat zullen de gevolgen zijn voor jouw leven en werk als jij gedachten hebt van twijfel, afwijzing, valse schaamte, kritiek enz.? Al zou je proberen om ondanks zulke gedachten tóch positief te zijn, de ander zou het onbewust merken.

Misschien denk je dat dit allemaal wel meevalt bij jou. Dan heb ik een paar andere vragen. Wat vinden andere mensen van jouw houding? Hoe gelukkig en succesvol ben je? Denk je dat het naar een hoger niveau kan?

Sta je open voor mijn drie allerbelangrijkste adviezen? Ze zijn gebaseerd op het volgende principe:

be-the-change-you-want-to-see-in-the-world-mahatma-gandhi

 

  1. Gebruik bewust opbouwende gedachten over jezelf en anderen

Dit doe je door naar de voordelen te kijken in plaats van de nadelen. De goede dingen in plaats van de foute. Anderen niet langer te veroordelen maar te accepteren. Vorm woorden en zinnen positief. In plaats van: ‘vergeet je sleutels niet’ gebruik je: ‘denk eraan je sleutels mee te nemen’. In plaats van: ‘Dit kan ik vast toch niet.’ ‘Dit ga ik leren’. In plaats van: ‘wat een vreselijke ….’ denk je: ‘unieke vent’ of ‘eigenaardige man’.

Houd dit drie maanden vol en je zult zien dat het je steeds gemakkelijker afgaat  waardoor het uiteindelijk min of meer vanzelf gaat.

 

  1. Wat je zegt is niet perse hetzelfde als dat wat anderen horen

Ieder mens is uniek. We hebben allemaal andere ouders, vrienden, leerkrachten als beïnvloeders. Ons IQ, opleiding en cultuur verschilt. Het is logisch dat wat jij zegt, door de ander vanuit zijn perceptie anders geïnterpreteerd kan worden. Ga daarom minder van jezelf uit en meer van de ander. Tegen een kind gebruik je geen academische woorden en tegen een academicus geen kindertaal. Iemand die zojuist een echtscheiding heeft meegemaakt zal emotioneler kunnen reageren op jouw woorden dan iemand die lekker in z’n vel zit. Bedenk daarom vóór je iets zegt hoe dat het beste bij de ander zou kunnen aansluiten.

 

  1. Mensen willen niet alleen gehoord worden, maar vooral zich gehoord vóelen!

Dit is een hele grote valkuil voor resultaat gerichte managers. De medewerker komt met een ‘probleem’ en voordat hij is uitgesproken, komt de manager al met een oplossing. Allemaal prima, het probleem wordt opgelost, maar de medewerker zal op deze manier nooit zelfsturend worden. Bovendien voelt hij zich niet gehoord of begrepen. Ook ouders vallen nogal eens in deze valkuil. Je kind komt niet vaak om advies, want dat krijgt hij maar al te vaak ook ongevraagd. Áls jouw kind al eens uit zichzelf komt, wil je helpen en oplossen. Kan het echter zijn dat je kind gewoon alleen eens z’n hart wil luchten? En z’n ‘probleem’ slechts de aanleiding is voor iets veel diepers, zoals aandacht willen hebben of een heel ander probleem wat hij/zij heel moeilijk vindt om te benoemen?

Luister met volle aandacht en met begrip door je te verplaatsen in de situatie en persoon van de ánder en laat deze vervolgens helemaal uitpraten. Stel er eens een vraag over, uit belangstelling en/of om meer informatie te krijgen. Immers, het échte probleem kan veel dieper liggen. Vervolgens vat je de kern daarvan samen en vraag of dat wat jij ervan begrepen hebt, klopt met dat zoals de ander het bedoeld heeft. De ander zal dankbaar zijn dat je deze moeite neemt en gewilliger reageren. Zelf voorkom je misverstanden en irritatie.

Probeer het eens!

Arjan Koopmans

optimalist-tegeltje-151