Meteen naar de inhoud

Werk aan een krachtige webtekst om meer klanten te werven!

    [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible” margin_top=”20px” margin_bottom=”20px” background_color=”rgba(255,255,255,0)”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_separator style_type=”none” sep_color=”” icon=”” width=”” class=”” id=””/]

    Hoe kom jij over op jouw klanten?

    Een goede of minder goede webtekst kan een groot verschil maken. Tekst is een communicatievorm die men vaak onderschat. Webteksten zijn altijd nodig. Bij foto’s wordt meer duiding gegeven door tekst. Een video wordt meestal ondersteund met gesproken tekst. Tekst maakt het allemaal krachtiger. Zelf ben je dagelijks – bewust of onbewust – ook bezig met tekst. Je stuurt een e-mail naar een klant, schrijft een notitie voor jouw collega of hebt een gesprek met een potentiële klant.

    Of het nu een geschreven of gesproken webtekst is, je dient jouw klant te informeren. Tekst creëert duidelijkheid, perspectief en volledigheid. Heb je al eens geprobeerd iets duidelijk te maken met gebarentaal? Dat valt erg tegen, toch? Als je het niet duidelijk kunt maken, moet je uiteindelijk toch vertellen wat je bedoelde; met (gesproken) tekst.

     

    webtekst

    webtekst

     

     

     

     

     

     

    Waar moet een webtekst aan voldoen?
    Er zijn veel tips en regels om goede teksten te schrijven, maar de basis zit minstens in het volgende:

    Correct Nederlandsafbeelding3_communiseren

    In ieder geval mag een tekst geen taalfouten bevatten. De fouten zullen niet door iedereen worden opgemerkt, maar de bezoekers die taalgevoelig zijn gaan zich er wel degelijk aan storen. Je levert dan een niet goed afgewerkte boodschap aan jouw lezers, jouw klanten. Hoe zou dat overkomen op deze klanten? Ze nemen jou of jouw bedrijf en de daarbij behorende producten of diensten dan waarschijnlijk ook minder serieus.

    Kop-middenstuk-staart

    Een verhaal moet als basisstructuur een kop, middenstuk en staart hebben. Zonder deze driedeling blijft de tekst zweven. Vandaar ook het spreekwoord: ‘daar is kop noch staart aan te vinden’. De klanten onthouden jouw bedrijf en producten beter als er structuur in jouw verhaal zit. Je wilt dat jouw verhaal goed te volgen is en uiteindelijk blijft hangen. Maak je geen punt in jouw verhaal, dan zal de lezer zich na afloop afvragen: “Wat heb ik eigenlijk gelezen?” Een goed voorbeeld is als iemand aan jou vraagt of je ‘het nieuws’ al gehoord hebt. Als je dan vraagt wat er is gebeurd en je krijgt een vaag verhaal of helemaal geen duidelijk antwoord, dan heeft hij waarschijnlijk alleen de (kranten)kop gelezen, maar niet de inhoud. Eigenlijk weet je dan nog niet wat er is gebeurd.
    Met de kop trek je de aandacht, het middenstuk geeft inhoud en met de staart maak je een standpunt of samenvatting. Ontbreekt een van deze drie delen, dan is het geen compleet verhaal.

    Schrijfstijl

    Iedere webtekst wordt in een bepaalde schrijfstijl gegoten. De schrijfstijl hangt af van jouw doelgroep. Jij wilt je identificeren met jouw doelgroep. De tekst dien je dan ook af te stemmen op die doelgroep. Spreek je de bezoeker aan met ‘je’ of ‘u’? Begrijpt jouw doelgroep vaktaal en zakelijke termen? Of ga je soepel met jouw lezers om en schrijf je hen alsof het jouw vrienden zijn?
    Zoals je al hebt kunnen lezen, tutoyeer ik. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik dit persoonlijker en directer vind.
    Vermijd formele taal, omdat de meeste mensen die niet goed begrijpen. Begrijp jij de brieven die je van de overheid of van een jurist krijgt? Zelf moet ik deze brieven altijd een paar keer opnieuw lezen om te begrijpen wat men bedoelt. Dat leidt af en wekt frustratie op. Het moet na één keer lezen duidelijk zijn wat de boodschap is.

    Maar pas op dat je geen jip-en-janneketaal gaat gebruiken, want dan voelt de lezer zich niet serieus genomen. Hij is geen kind waar je tegen spreekt. Het is belangrijk om jouw schrijfstijl vast te stellen, maar zeker net zo belangrijk is het om de schrijfstijl ook consequent door te voeren in alle teksten en verhalen die je voorschotelt aan jouw lezers.

    webtekst

    Daarnaast is het onder andere ook belangrijk interpunctie zoals punten, komma’s en aanhalingstekens op de juiste wijze te gebruiken. Maar ook de afwisseling van korte en lange zinnen voor het ritme, de alinea-indeling met behulp van tussenkoppen en actief schrijven is van belang. Kortom: er komt nog heel wat kijken om goede en duidelijke teksten te schrijven.

    Rimmer FrissenWil jij een aantrekkelijke tekst?
    Heb je een website en stuur jij berichten naar jouw klanten? Worstel je vaak met de woordkeuze? Wil je professioneler overkomen? Serieuzer worden genomen? Betere resultaat boeken?

    Wil je zien wat het verschil en effect is van een tekstoptimalisatie?
    Stuur mij een e-mail met je website of één A4’tje tekst,
    dan optimaliseer ik jouw homepage of toegestuurde tekst
    gratis en vrijblijvend.

    Je kunt natuurlijk ook vrijblijvend vragen naar de mogelijkheden voor optimalisatie van jouw teksten, website, (nieuws)brieven, enz.

    Bekijk hier mijn profiel en neem vrijblijvend contact met me op! 

    Rimmer Frissen, Frissen media[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

    nv-author-image

    Arjan Koopmans

    Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.