Ga naar de inhoud

Wil jij een(betere) leider/manager zijn?

Dit keer geen (flauwe) opmerkingen over het verschil tussen een manager en een leider. Beiden willen immers hun medewerkers tot bepaalde resultaten brengen en daar wil ik het over hebben.

Dat de economie en technologie snel verandert is duidelijk. Dat dit gevolgen heeft voor o.a. opvoeding, opleiding, samenwerken en -leven, economie en leiderschap eveneens. We zullen ons moeten aanpassen aan die veranderingen.
Zelf volg ik zo’n 25 dagen per jaar een training én ik lees een boek per maand én ik luister in de auto naar trainingen én ik zie nog e.e.a. op internet. Het continu leren is voor mij een gewoonte. Nu zou je dat wat overdreven kunnen vinden. Maar kijk dan eens naar onderstaand plaatje.

betere leider 1
Het kennisniveau van de mens groeit niet langer lineair. Dat was wellicht wel zo tot in de vorige eeuw. Maar einde vorige eeuw kwamen computers, smartphones en internet. Een smartphone bevat meer mogelijkheden dan de hele technologie in én rondom de eerste maanlander. Toen ik examen deed op de MTS in 1978 was dat de eerste keer dat een calculator was toegestaan. Daarvoor deden we het met een rekenliniaal… Maar, de vraagstukken waren dat jaar uiteraard wél een stuk ingewikkelder. Mijn eerste professionele PC in 1987 kostte mij omgerekend zo’n € 8000,- ! Een backup maken met 20 schijven kostte me een paar uur.

Wat internet allemaal teweeg heeft gebracht is nog spectaculairder. Kennis is daarmee voor iedereen toegankelijk. De informatie die een mens 150 jaar geleden in een jaar kreeg te verwerken, krijgen we nu in 1 dag voor onze kiezen! Het jaar 2003 wordt gezien als het keerpunt. Alle menselijke kennis die er tot dan toe was, wordt sindsdien elke maand verdubbeld… Dat is toch onvoorstelbaar? En dan hebben we het alleen nog maar over kennis. Maar internet kan nog veel meer!

De (kennis)technologie groeit exponentieel en dat heeft gevolgen voor alles waar de mens mee te maken heeft. Dit heeft niet alleen gevolgen jouw kennis, maar ook voor jouw houding en hoe je daar mee omgaat. Er zijn mensen die sinds hun schooltijd niets meer hebben bijgeleerd. Die bleven al behoorlijk achter, maar wat moeten/kunnen die nou nog over zeg 5 tot 10 jaar?! ‘Ach’, zeggen zij, ‘het zal mijn tijd wel duren’. Maar als zij langer dan 5 jaar zullen leven, zullen ze naar alle waarschijnlijkheid niet eens meer zelfstandig zonder begeleiding kunnen leven, kopen of reizen. In het arbeidsproces zal er voor hen niet veel meer te doen zijn.

Er zijn mensen die wel wat aan hun ontplooiing en groei doen. Die moeten dan wel beseffen dat zij daarmee hooguit de lineaire lijn volgen. Ook zij zullen achterblijven vanwege de spurt die nu wordt gemaakt.
Zulke mensen zie ik binnen 5-10 jaar niet langer leiding geven aan anderen. Plotseling zullen zij beseffen dat ze een te grote achterstand hebben. Dan zullen nieuwe leiders ze voorbij steken en hun positie innemen en dat zouden wel eens hele jonge mensen kunnen zijn…

Investeer continu in jezelf! Groei in je kennis, vaardigheid en gedrag. Lees boeken, volg selectief de social media, workshops, trainingen en/of coaching. Dat geldt voor ieder mens, hoeveel te meer dan voor de leiders/managers?
Wij geven je graag advies. Bel of mail ons vrijblijvend.

Zoals gezegd heeft dit alles enorme gevolgen voor echt alles in het leven. Dus ook voor de manier waarop we leiding geven. De leider blijft nog altijd belangrijk, maar wel in een andere positie en taak. Organisaties die dit onvoldoende beseffen en dit leiderschap niet in hun hiërarchie en strategie doorvoeren zullen het gaan verliezen van bedrijven die misschien wel vandaag worden opgericht in een studentenkamertje. Of denk je dat dit allemaal wel mee zal vallen?
Toch is dit exact wat Mark Elliot Zuckerberg deed in 2004. Zijn bedrijf Facebook kent meer dan 1 miljard klanten, beïnvloed ons denken, leven en maatschappij en behoort nu tot de top 10 grootste bedrijven ter wereld. Eenzelfde verhaal voor Microsoft en Google.

Hoe kun je je nu als manager/leider anno 2014 het beste aanpassen zodat je weer enige jaren vooruit kunt? Eerst laat ik zien hoe leiderschap zich door de jaren heen heeft ontwikkeld en vervolgens hoe optimaal leiderschap er nu uit ziet.

Leiderschap 1.0 is directief en opereert duwend.

De leider staat boven/achter de groep. De teamleden passen zich aan de leiderbetere leider 2
aan. Hij bepaalt en stuurt van achteren de groep naar voren en
de groep heeft het maar gewoon te doen. Tegenspraak wordt niet
geaccepteerd en inspraak niet gewaardeerd. In het leger staat de
aanvoerder veilig achter de troepen en stuurt hen naar voren. Dit
is de eerste en oudste vorm van leiderschap dat nog tot in de
vorige eeuw werd toegepast en het komt zelfs tegenwoordig hier
en daar nog voor. In dit leiderschap is de kwaliteit van de leider
bepalend voor het resultaat en wordt het menselijk kapitaal
nauwelijks benut. Hij heeft dan ook meer vak- dan mensenkennis.

 

leider 3Leiderschap 2.0 is manipulatief en opereert trekkend.

De leider staat boven/voor de groep. De teamleden passen zich aan de leider aan. Hij bepaalt in hoge mate maar weet zijn groep te overtuigen i.p.v. te gebieden. Hij loopt voor de troepen uit en trekt ze mee naar voren. Medewerkers hebben inspraak. Zijn motto is: Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Hij is daarmee nog steeds de norm maar heeft wel meer respect voor zijn team. In het leger staat de aanvoerder vooraan en neemt de troepen achter zich mee.

In dit leiderschap is de kwaliteit van de leider nog steeds maatgevend voor het resultaat, maar het menselijk kapitaal wordt beter benut.

 

Leiderschap 3.0 is co-operatief en opereert dienstbaar en samenwerkend.leider 4

De leider staat midden in de groep. Hij delegeert, coacht en
creëert de arbeidsomstandigheden waarin de groep kan werken.
Hij verbindt zijn teamleden en betrokkenen om resultaten te
behalen en ondersteunt waar nodig. Dit alles doet hij op basis
van ieders individuele competenties, motivatie, expertise en
vaardigheden i.c.m. de taak en omstandigheden. De leider past
zich aan ieder individuele medewerker aan. In feite is dit het
tegenovergestelde van 1.0 waar alle individuele leden zich aan
de ene leider moeten aanpassen. In 3.0 krijgen teamleden hoge
verantwoordelijkheid en worden in hoge mate zelfsturend. Het
menselijk kapitaal wordt optimaal benut waardoor het resultaat
niet van de leider afhankelijk is, maar van het team als geheel.
Deze leider heeft een hoge mensenkennis en Emotionele Intelligentie. (E.Q.)

Wil je meer weten over leiderschap 3.0? Lees ons e-boek: ‘Elke baas een andere aanpak’. Het is te koop in onze webshop, maar we bieden je de eerste 2 hoofdstukken nu tijdelijk gratis. Kijk op www.elkebaaseenandereaanpak.nl Zou je dan wel dit artikel of deze gratis e-boek aanbieding aan jouw relaties willen doorgeven?

Door het toepassen van deze leiderschap 3.0 principes zullen je medewerkers optimaal presteren omdat ze worden ingezet in hun eigen kunnen en willen. Doordat je ze laat samenwerken met complementaire teamleden ontstaat synergie. Je zult prettig verrast zijn over de positieve effecten daarvan op je teamleden, jezelf en jouw afdeling of organisatie!

(Zie ook: J. Richard Hackman, Professor voor Organisational Psychology in Harvard University, en zijn boek: ‘Collaborative Intelligence’, 2011.)

Veel succes en plezier!

ps. We zijn benieuwd naar jou leiderschap! Deel gerust jouw visie hieronder met ons.

Arjan Koopmans

leider 5

nv-author-image

Arjan Koopmans

Arjan Koopmans is opgegroeid in Rotterdam, waar hij in 1957 is geboren. Na zijn studie in de Werktuigbouw, begon hij zijn loopbaan als kwaliteitsanalist bij Van Nelle koffie in 1980. Vervolgens startte hij in 1983 als ondernemer Recruitment, Training en Coaching; aanvankelijk parttime, maar sinds 1987 fulltime. Zijn bedrijf heette bij de oprichting “Artek” maar werd in 1993 vanwege het internationale karakter en het samenwerken met andere ondernemers omgedoopt in SEG int. (Special Edition Group international) Via zijn bedrijf mocht hij inmiddels vele duizenden personen of bedrijven bedienen. Omdat hij graag uitdagingen aangaat en kansen benut heeft hij nog 2 bedrijven opgestart en na dit tot een succes te hebben gebracht weer verkocht ; zoals Media Expresse (tijdschriften verkoop en distributie 1987-2004) en in Justice BV (creditmanagement 1990-1995) Vanaf 1999 zette Arjan zijn SEG int. recruitment activiteiten hoofdzakelijk in voor het werven, inwerken en opleiden van zzp’ers, voor de multinational ACN euro BV. Zijn trainingen coachingsactiviteiten zet Arjan in voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers zoals het bedrijfsleven, overheid en charitatieve instellingen; al 29 jaar! Lees Meer

2 reacties op “Wil jij een(betere) leider/manager zijn?”

  1. Ik ben van mening dat Leiderschap 3.0 de basis is vanaf 2014. Als jij als Leider functioneert binnen een bedrijf, als Zelfstandig Ondernemer of als Leider binnen een MLM-bedrijf dan is het van uiterst belang dat je jezelf dienstbaar en samenwerkend opstelt. Dat is namelijk het enige succes om zelf succesvol te worden met je team!

  2. In jullie benadering kan ik me heel goed vinden!
    Als onafhankelijk ZZpster geniet ik van de mogelijkheden om mijn EBL trainingen (Emerging Body Language) vanuit mijn eigen bedrijfsruimte en ook elders en internationaal uit te kunnen voeren. Vanuit elk trainingsniveau kunnen de trainees elke drie weken deelnemen aan een interactieve intervisie. Daaruit ontstaan allerlei nieuwe ideeën, initiatieven en steunpunten in plaats van concurrentie gezeur..
    Internet en skype vervullen daarbij een wezenlijke rol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.