Je kunt zo zoekende zijn dat je het geluk dat je al hebt over het hoofd ziet. Je ziet het wel, maar het dringt simpelweg niet tot je door. Dat heeft te maken met het feit dat je onderbewustzijn zo’n 2 miljard prikkels per seconde vanuit je zenuwstelsel moet verwerken.
Daar denk je niet bewust over na, want je zou met zoveel data tegelijk een behoorlijke kortsluiting krijgen. Je brein stuurt slechts een geselecteerd klein deel door vanuit je onderbewustzijn naar je bewustzijn.

Het belangrijkste wordt uitgefilterd en doorgegeven. Maar wat is dan belangrijk genoeg om door te geven en wat niet? De meeste processen die in jouw lijf plaatsvinden gebeuren ‘automatisch’, dat wil zeggen op onbewust niveau. Daarentegen lees je dit artikel heel bewust. Wat je bewust waarneemt is een kwestie van waar jij je aandacht aan geeft. Daarmee geef je jouw brein namelijk de instructie om die informatie bewust i.p.v. onbewust tot je nemen.

Jouw ademhaling bijvoorbeeld gaat volledig onbewust. Blijkbaar automatisch zal je ademhaling waar nodig versnellen of langzamer gaan. Ademhalen kun je echter ook bewust aandacht geven. Door heel bewust in en uit te ademen kun je sturing geven aan je gemoed. Zo kun je jouw stress meetbaar verlagen door een paar minuten bewust langzamer, dieper te gaan ademen.

Een ander voorbeeld. Mijn vrouw wilde een andere auto, had een leuke gevonden en wilde me die laten zien. We reden naar die dealer waarna ze mij de bewuste auto aanwees. Het merk weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat ik de kleur afschuwelijk vond! ‘Die wil ik echt niet voor de deur hebben hoor’ laten we ajb een andere uitzoeken. Morrend ging ze met me mee. In de rit naar huis viel het me ineens op hoeveel auto’s er rondreden met die rare kleur! Sterker nog, hoeveel van dat merk én model én kleur! Wat denk je, waren die allemaal speciaal door de dealer ingehuurd om mij te overtuigen?

Nee, het komt door het simpele feit dat ik die  matiz
informatie eerst niet belangrijk genoeg vond
om door te laten, waar mij brein braaf aan
gehoorzaamde om kortsluiting door een
overload aan info te voorkomen. Maar nadat
ik aandacht had voor deze auto, gaf mijn brein
even zo braaf ineens al die informatie wél door.

Nou wil je vast nog weten hoe het met die auto
is afgelopen? Vooruit dan, het is ‘m toch niet
geworden. Het werd uiteindelijk een knalgele
Chrevrolet Matiz. Let er maar eens op hoeveel er dáárvan rondrijden

Je kunt deze processen in jouw lijf het beste als volgt vergelijken. Je brein is jouw computer. Een supercomputer met een snelheid en opslagcapaciteit die onvoorstelbaar groot is.
Je onderbewustzijn is jouw software. Je bewustzijn ben jij. Wat jij wilt bereiken, worden, zien of hebben, waar je aandacht voor hebt dus, wordt een instructie aan jouw onderbewustzijn. Jouw software gaat daarmee aan de slag om die specifieke informatie door te geven, zolang het jouw aandacht heeft. Zodra je het geen aandacht meer geeft, neemt jouw oude software programma het weer over.
Behalve als je iets minstens 90 dagen lang heel bewust aandacht geeft, dan wordt dat voortaan je nieuwe softwareprogramma en zal dat aan jouw bewustzijn worden doorgegeven. Vanwege die 90 dagen continue aandacht, of focus, wordt je oude programma overschreven.

Daarmee is duidelijk dat het niet de vraag is óf jouw onderbewustzijn informatie doorgeeft, maar het is een kwestie van wélke informatie. Jouw onderbewustzijn moet keuzes maken, laat hij het ene door, dan het andere niet. De 2 miljard prikkels per seconde worden gereduceerd naar zo’n 4000 prikkels per seconde.

Het gaat er dus om welke instructies jij heel bewust,brain computer
consequent en minstens 90 dagen lang door het zoveel
mogelijk prikkelen van al jouw 6 zintuigen aan jouw
onderbewustzijn geeft. Dit is uiterst belangrijk als jij
oude software wilt overschrijven of nieuwe/andere
dingen wilt leren of bereiken. Hoe je dat precies doet
gaat te ver en is te veel om in deze insight te
beschrijven. Als jij je door ons laat coachen kunnen
we je daar alles over vertellen en jou met dit principe
helpen om daadwerkelijk verandering in jouw leven en bedrijf te bereiken.

Wil je toch NU weten hoe je dit principe om succesvoller te worden kunt benutten? Okay dan doe ik dat nu met een praktisch voorbeeld waarin ik de hoofdlijnen aangeef. Ik ben deze insight begonnen met de vraag of je gelukkiger zijn. Indien je echt gelukkiger wilt zijn zou je dat als volgt, met gebruik making van het beschreven principe, kunnen bereiken.

Wij ontlenen ons geluksgevoel meestal als we iets groots dat we voor ogen hebben daadwerkelijk bereiken. Bijvoorbeeld die nieuwe auto, een operatie aan je oog dat geslaagd is, je kind dat zwoegt voor haar zwemdiploma A en oh oh wat ben jij blij en gelukkig wanneer zij dit diploma ontvangt.

Wij verbinden ons geluksgevoel over het algemeen aan zaken die in de toekomst liggen. Maar ja zulke mooie dingen gebeuren slechts af en toe en bovendien gebeuren ze niet NU op dit moment maar mógelijk later. Je duwt jouw geluk als het ware naar voren. Bedenk wel dat dit een enorme valkuil kan zijn. ’Gelukkig zijn’ ligt dan steeds vaker vóór je, maar niet nu. Heel wreed, want ogenschijnlijk ligt het geluk zo voor het grijpen, maar als je het wilt grijpen schuift het weer verder voor je uit. Je duwt je geluk steeds voor je uit, maar krijgt het niet! Dat kan je heel gefrustreerd en ongelukkig maken. Je ziet het geluk, maar kan het niet pakken, niet ervaren. Dat frustreert. En áls je het dan toch een keertje pakt en je gelukkig voelt, duurt dat fijne gevoel maar heel kort.

Het bereiken van datgene waardoor jij je gelukkig voelt, went ongelofelijk snel waardoor jouw geluksgevoel afneemt. De desillusie of anticlimax van: ‘was dit het nou, was dit nou alles?’. Herkenbaar?
Dit kan een eindeloze cirkel worden. De beste manier om dit te doorbreken is feitelijk heel simpel.

Leer de ogenschijnlijk dagelijkse simpele dingenEnjoy-the-little-things-in-Life
te waarderen en dáár jouw geluksgevoel mee
te verbinden. Zo verleg je jouw geluk die ergens
in de toekomst ligt naar het heden. Je aandacht
gaat van de toekomst naar het heden. Van
grote dingen naar kleine dingen, van af en toe,
naar vaak. Door die aandacht geef je jouw
computer de instructie om het simpelweg uit te
voeren en het je gaan laten zien, te laten
gebeuren, jou het geluk vaker en intensiever
te laten ervaren.

Door kleinere dingen niet meer als normaal te bestempelen, maar als fijn. Er dankbaar voor te zijn. Dat jij nu in staat bent bijvoorbeeld om deze tekst te kunnen lezen. Talloze mensen kunnen dat namelijk níet. Die hebben een zichtbeperking, of geen computer of … vul maar in. Ik mis zelf een vingertopje. Maar ach, ik heb er nog 9 over. Het feit bewust te zijn hoe fijn het is vingertopjes te hebben, besef je voluit als je er eentje mist. Dan is het toch fijn dat je er nog 9 hebt? Bovendien, ik ken mensen die en hele duim missen, dát is pas vervelend. Want dán ben je pas beperkt. Behalve dan, als je een hele hand mist, want hoevelen hebben dat? Dan ben je toch blij dat je nog twee handen hebt, zij het met 9 vingers?

Klinkt simpel he? Het leven is dat niet altijd hoor, ik hoop alleen dat je ziet dat het een kwestie is van hoe je naar het leven en de gebeurtenissen kijkt. Wat jou overkomt heb je geen invloed op, maar wel hoe je ermee omgaat. Wat er gebeurt heeft alleen die betekenis, die je het zelf geeft.
Waar vergelijk je mee, met mensen die het beter hebben dan jij wat een gevoel van jaloezie kan veroorzaken, of kijk je naar mensen die het minder hebben dan jij, wat jou een gevoel van dankbaarheid en dus geluk kan geven.

Je kunt het geluk naar je toe trekken. Naar het hier en nu. Door vooral dagelijks de ‘kleinere dingen’ te leren waarderen. In die kleine dingen zit mogelijk een groter geluk dan in de grote dingen. Ik begeleid gedetineerden als vrijwilliger. Meestal het laatste half jaar van detentie en dan het eerste halfjaar van hun vrijlating. Zo ging ik op een keer Hans ophalen toen hij werd vrijgelaten. Ik vroeg wat hij nu het eerste wilde doen. Hij wilde naar MacDonalds. Dus bracht ik hem daar. Hij bestelde van alles, maar at er amper van. Hij kon de overvloed van kleuren, geuren, vrijheid van zichzelf, vrije mensen om zich heen, de vogeltjes, de zon enz. niet aan. Hij zat daar heerlijk, heel bewust van te genieten. Hij was toen heel gelukkig. Ben jij gelukkig dat je volop voedsel hebt, lekker mag eten straks, vrijheid hebt enz.?

Dat is allemaal mogelijk als je dankbaar gaat zijn voor de kleine, normale dingen van alledag. ‘An attitude of grattitude’ ofwel een houding van dankbaarheid. Heel bewust. Dán zul je gelukkiger zijn dan ooit! Bovendien lijkt het daardoor ineens dat alles je beter lukt, je wordt succesvoller! Je komt in een groeiflow. Je wordt dus niet gelukkig van succes, maar andersom. Hoe mooi is dat, gelukkiger én succesvoller zijn?note_74d

Wil je dat ook? Mijn advies is dit. Maak in je smartphone op
de aantekeningen app een document aan dat je noemt:
‘vandaag ben ik dankbaar voor’. Daar schrijf je bij elke
maaltijd op, dat is dus 3x per dag, waar je tot zover
dankbaar voor bent. Elke dag schrijf je op die manier
minimaal 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Bij elk
feit dat je opschrijft, sta je even stil, ervaar je dankbaarheid.
Laat dit heel bewust door je lichaam gloeien. Voel en ervaar
je gelukkig zijn. Dit is overigens ook nog heel gezond voor
jouw geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Op een gegeven moment heb je een aantal zaken al vaker genoemd en zul je zien dat je daarom steeds meer gedetailleerd gaat zoeken naar iets wat je kunt benoemen. Daardoor ga je steeds kleinere dingen opmerken en steeds vaker. Daardoor ben je en wordt je steeds vaker en intensiever en vooral NU steeds gelukkiger!
Afgelopen weekend was ik met mijn vrouw een weekendje weg in Duitsland. We zaten langs de Rijn in de zon te genieten van het mooie weer, van elkaar, de rust, het uitzicht enz. Dát was genieten, het besef dat dit heel fijn was, in plaats van vooruitkijken naar morgen wanneer we dit of dat gaan doen. Nee, NU, nu heel bewust genieten van dat moment van geluk door er dankbaar voor te zijn. En toen… kreeg ik ook nog eens de lekkerste cappuccino sinds jaren geserveerd. Ongelofelijk, die geur, die smaak, hoe simpel kan geluk zijn! Zelfs de (behoorlijk hoge) nota van 8 euro voor die 2 koffie kon dat geluk niet verstoren. Het was het dik waard, bovendien is iets pas te duur als je het niet kunt betalen. En dat kon ik wel. Dus nog meer geluk!

Mijn dankbaarheidslijst is inmiddels van zo’n 2 jaar en is dus pagina’s lang. Die enkele keren dat ik me eens wat minder voel, lees ik in die lijst. Dit werkt beter dan welke pil dan ook. Probeer het maar eens. Wel 90 dagen volhouden he?

Veel geluk en succes in jouw leven!

Arjan Koopmanstegeltje