Ramses van der Werf is een doorgewinterde Internet Ondernemer, in de ruimste zin van het woord. Hij begon zo’n 25 jaar geleden als ondernemer en bezat toen 2 succesvolle zoetwaren speciaalzaken. Deze verkocht hij na tien jaar om zich volledig te storten op het toen nieuwe fenomeen “online ondernemen”.
Nu is dat natuurlijk niet nieuw meer, maar omdat Ramses hier inmiddels alweer bijna 15 jaar ervaring mee heeft, weet hij precies wat wel en niet werkt, voor jou en/of je bedrijf.
Ramses zal je daarom tips en adviezen geven waar je wat mee kan, voor elke beurs en elke doelstelling. Ook Ramses volgt het principe dat hij persoonlijke contacten belangrijker vind dat geld, net als Optimalist. Wellicht dat de samenwerking daarom ook al weer tien jaar bestaat.
Ramses weet als geen ander hoe hij technische zaken kan uitleggen aan mensen die er (nog) geen ervaring mee hebben en dat maakt hem een goede “beroeps-nerd” zoals hij zichzelf wel eens noemt.
Mijn verhaal begint toen ik een jaar of 8 was. Dit verhaal, net als alle verhalen die ik je vertel, zijn niet om je te entertainen. Ze zitten allemaal vol met belangrijke lessen.
Toen ik 8 jaar oud was, gaf iemand mij mijn eerste speelgoed keukentje voor mijn verjaardag. Het merk weet ik niet meer, maar je kunt zo’n speelgoedkeukentje nog steeds kopen. Ik was meteen verkocht. Ik kreeg een gevoel van binnen dat ik niet kan verklaren, en ik heb dat gevoel nog steeds elke keer als ik aan het kokkerellen ben.
Ik wist op 8 jarige leeftijd dat koken mijn passie was en mijn droom was dan ook om kok te worden.
Het was niet de typische droom van iemand van 8 jaar oud. Het was veel meer dan dat, en ik kon het aan niemand uitleggen op die leeftijd. Ik weet zelfs nu niet hoe ik het uit moet leggen. Het was gewoon een gevoel diep van binnen, dit was wat ik wilde doen.
Mijn ouders dachten dat het wel weer over zou gaan en dat ik uiteindelijk iets anders zou gaan doen, maar dat deed ik niet. Ik ging naar de middelbare school, en uiteindelijk, toen ik 15 jaar was ging ik naar de horeca school waar ik een opleiding volgde voor kok/kelner.
Ik kreeg wel steun van mijn ouders. Ze wisten natuurlijk wel ongeveer wat het inhield. Toch hadden ze misschien liever gezien dat ik een kantoorbaan zou hebben, een pensioen zou krijgen met een gouden horloge.
Maar dat was niets voor mij. Er werd vaak gezegd dat het niet praktisch was om in de horeca te werken. En tot de dag van vandaag gaat mijn bloed koken als iemand zegt dat iets niet praktisch is. Laat niemand je vertellen dat jouw passie, wat het ook is, niet praktisch is. Het is praktisch als je een systeem hebt, en dat systeem kan je hier gewoon vinden.
Geloof nooit in de valse hoop van anderen en het advies van mensen die nooit gedaan hebben wat jij wilt. Luister alleen naar mensen die hetzelfde hebben gedaan als jij.
Waarom zou je iemand geloven die er geen ervaring mee heeft? Waarom zou je advies vragen over rijk worden aan iemand die arm is? Jij kunt je passie omzetten in winst. Jij kan doen waar je van houd, een goed salaris verdienen en een fortuin vergaren als dat is waar je naar op zoek bent. Gebruik wat je hier leert.
Maar, even terug naar het verhaal.
Mijn hoofd werd gevuld met negatieve dingen.
– Je kan het niet.
– Het is niet praktisch.
– Ga voor een “echte” baan.
En nog iets, jouw directe omgeving, de groep mensen waar jij direct mee omgaat beïnvloeden je, of je het nu wilt of niet. Ik begon te geloven wat er werd gezegd, en dat ik het niet zou kunnen. Toch slaagde ik voor mijn examen, en ging ik werken in een kleine lunchroom.
Het was de makkelijke weg, want mijn droom was eigenlijk om in een toprestaurant te werken. Dit was waar ik mijn geld wilde verdienen. Ik zag namelijk dat de echt goede koks veel verdienden.
Toch bleef ik hangen in mijn werk omdat het makkelijk was en dicht bij huis. Mijn passie was echter nog steeds om in een gerenommeerd restaurant te werken. Ik wist alleen niet hoe ik dit waar kon maken.
Ik las de vakbladen (belangrijke les – vakbladen – schrijf dat op). Er waren verschillende advertenties van restaurants die een goede kok zochten, waaronder het alom bekende Kuhrhaus in Scheveningen.
Ik woonde toen in Zoetermeer, en stuurde een sollicitatie. Ik belde nog eens en ging persoonlijk langs. Toen werd ik uiteindelijk gebeld en uitgenodigd voor een sollicitatie gesprek. Ik was helemaal opgewonden omdat ik zou kunnen gaan doen wat ik echt wilde – koken in een luxe en gerenommeerd restaurant.
Ik werd aangenomen en ging aan de slag, en dacht dat ik een stapje dichterbij mijn droom was gekomen. Het bleek echter niet zo mooi als ik dacht. Ondanks dat ik werkte in een bekend 5 sterren restaurant, zag ik tot mijn verbazing dat er veel werd gewerkt met kant en klare ingrediënten. Dat was niet wat ik echt wilde, maar ik had het naar mijn zin en verdiende een redelijk salaris. (ik was trouwens begonnen als keukenhulp. Het kon dus alleen maar beter worden dacht ik).
De chef-kok had echter ontdekt dat ik niet achter de manier van werken stond en dat ik liever alles vers wilde bereiden, dus mijn contract werd niet verlengd.
Ik zat nu zonder baan, en pakte de eerste de beste mogelijkheid aan om weer terug in de keuken te komen. Gedurende de volgende jaren werkte ik in diverse lunchrooms, restaurants en cateringbedrijven. Ondertussen kreeg ik natuurlijk vriendinnetjes, ik wilde uitgaan en genieten. Maar door de werktijden die ik had als kok, werkte ik altijd als anderen vrij waren.
Ik kan eerlijk zeggen dat ik een punt in mijn leven had bereikt waar ik niet wilde zijn. Ik besloot het roer volledig om te gooien en ben via een uitzendbureau gaan werken in veel verschillende branches. Ik wilde ontdekken wat ik leuk vond en wat ik de rest van mijn leven wilde doen. Na veel omzwervingen kwam ik terecht in de verkoop.
De mensen die ik persoonlijk begeleid vinden één ding het beste aan mijn groep, en dat is dat ik ze vertel over de dingen waar ik de mist mee in ging. De fouten die ik maakte en de inschattingen die ik verkeerd had. Je kunt net zo veel leren van iemand die alles goed heeft gedaan als van iemand die veel fouten heeft gemaakt. Ik heb beide gedaan. Ik heb veel fouten gemaakt maar meer dingen goed gedaan. Ik ben een open boek en zal je alles vertellen.
Weer even terug naar mijn verhaal.
Ik moest een beslissing nemen. Aan de ene kant hoorde ik een stem die zei dat ik een echte, zekere en praktische baan moest vinden. Maar in mijn hart hoorde ik iets heel anders. Doe wat je altijd wilde doen. Ga ervoor! Ga er eindelijk voor! Dit is je kans, en je moet hem nu aangrijpen. Als je het nu niet doet, doe je het nooit.
Het Sleutel Woord: Keuze
Dus, ik maakte de keuze om verder te gaan in de verkoop. Schrijf dit woord op: keuze. Als je kiest, blijft er geen andere mogelijkheid meer over.
Ik daag je uit om een beslissing te nemen. Om deze business te laten slagen zelfs als het de eerste keer niet werkt, of de tweede of de derde keer. Blijf volhouden en houd je vast aan je beslissing. Ben je echt gepassioneerd met wat je doet? Als dat zo is, maak je keuze en doe wat je moet doen om het te laten slagen.
Mijn probleem was dat ik best goed was in de verkoop. Ik verdiende goed geld, maar kon mij vaak niet vinden in de harde verkoop. Ik had het gevoel dat ik mensen iets aansmeerde, alleen om er aan te verdienen. Dit was niet wat ik me bij verkopen had voorgesteld.
Mijn voorstelling van verkopen is om mensen iets te bieden waar ze echt wat aan hebben. Iets waar ze tevreden mee kunnen zijn. En ik ben een voorstander van service. Ik ben ervan overtuigd dat mensen bij je terugkomen als jij precies levert wat de klant wil.
Uiteindelijk begon ik mijn eigen zoetwaren speciaalzaak. Ik had mij gespecialiseerd in kinderfeestjes en traktaties. En hoewel ik hier veel succes mee had, ik voelde me niet echt voldaan.
Ik was gestopt met de horeca omdat de werktijden me tegenstonden, en werkte nu 6 dagen per week en gemiddeld 80 uur. Dat was dus niet echt een vooruitgang. Daarbij wilde ik dadelijk meer thuis zijn om meer tijd door te kunnen brengen met mijn nog niet geboren dochter.
Toen kwam ik via internet in aanraking met Dan Kennedy. Dan verkocht een product wat hij “Magnetic Marketing” noemde. Schrijf dat op. Ik had toen het geld niet, het kostte $279,00, en ik kon het simpelweg niet betalen.
Ik was helemaal opgewonden omdat ik het gevoel had dat dit het was. En teleurgesteld dat ik het niet kon kopen.
Als ik deze “Magnetic Marketing” cursus zou hebben en het zou toepassen, zou alles anders worden dacht ik. Ik zou mijn winkel kunnen verkopen, normale uren werken en tijd met mijn aankomende gezin kunnen doorbrengen.
Maar goed, Dan, zijnde de marketeer die hij is, stuurde mij een follow up email. Hey, stond er, je bent bij mijn online seminar geweest, en je hebt mijn product niet gekocht. Daarna volgde zijn direct mail. (je had dat op moeten schrijven, hij volgde met direct mail.) – als je nog steeds geïnteresseerd bent, bied ik je hetzelfde aan als je bestelt voor de onderstaande datum.
Ik maakte me zorgen over de $279,00 die ik niet had, maar bedacht uiteindelijk – okay, wat heb ik te verliezen?
Dus, ik raapte al mijn geld bij elkaar, en kocht zijn “Magnetic Marketing” programma. Toen ik het binnenkreeg, verslond ik het gehele programma in één weekend. Ik sliep bijna niet. Toen de maandag aanbrak, begon ik meteen met het uitvoeren wat ik had geleerd.
Een briljante Internet marketer genaamd Eben Pagan praat in zijn video serie over de meest succesvolle mensen die hij kent. Hij zegt, alle Multi miljonairs onderscheiden zich door één eigenschap en dat is dat zij snel actie ondernemen. Ze hebben een goed idee en gaan er meteen mee aan de slag. Ze denken er niet over na. Ze discussiëren er niet over. Ze doen het gewoon.
Actie: hoe snel kun jij actie ondernemen? Ik begon meteen. Ik begon met het schrijven van advertenties, en ik veranderde al mijn reclame materiaal naar zijn ideeën.
Ik had veel succes met het maken van snoeptaarten en kindertraktaties in mijn winkel. Ik bedacht dat ik dit gegeven zou kunnen verkopen aan particulieren, scholen, verenigingen en noem maar op. Ik vroeg het aan Dan Kennedy en hij zei, – absoluut, ik vind dat een goed idee. Je zet de stap naar de informatie marketing business.
Uiteindelijk maakte ik een product dat mensen leerde hoe zij kinderfeestjes konden organiseren en traktaties zelf konden maken. Ik had hier in mijn winkel veel succes mee.
In het begin verkocht ik 3 pakketten per maand, maar na 3 maanden verkocht ik er 1 per dag.
Dit was mijn droom. Ik verkocht mijn product, en had succes.
Maar waar ik achter kwam is dat ik voor mijzelf eigenlijk een extra baan had gecreëerd. Ik had het te druk gekregen met het beantwoorden van e-mails, het versturen van de orders naar de klanten enzovoort. Stel je voor dat je 80 uur per week werkt, en dit komt er nog eens bij, dat is geen pretje.
Ik realiseerde mij dat ik moest stoppen met mijn winkel. Mijn inkomen was gerelateerd aan de oppervlakte van mijn winkel en aan mijn eigen inzet. Ik bedacht of ik iets met mijn prijzen kon doen, of dat ik iets kon uitbreiden om meer geld te verdienen. Maar hoe dan ook, mijn inkomen was gelimiteerd aan het aantal uren dat ik zelf zou kunnen werken. Ik dacht en dacht aan hoe ik meer geld zou kunnen verdienen.
Ik luisterde naar een audio opname van Jay Abraham, getiteld “Your Secret Wealth”. Zie je hoe veel programma’s ik in de loop van de tijd kocht?
Ik kocht Eben’s programma, ik kocht Kennedy’s programma. Ik kocht Abraham’s programma. Ik koop veel programma’s en doorloop ze allemaal, omdat ik weet dat er altijd wel iets instaat wat mij geld oplevert. Daarom bespaar ik nooit op mijn eigen opleiding en kennis.
Dit is ook de reden dat ik hier ben aangesloten.
Een van de dingen waar Jay over praat in “Your Secret Wealth” is: je kunt een gedeelte van je bedrijf licenseren of het onderwijzen aan andere ondernemers in jouw markt. Als jij een loodgieter bent – en je bent succesvol – kun je bepaalde onderdelen van je bedrijfssysteem verkopen aan andere loodgieters, of je kunt het aan ze verhuren (franchise). Dat heeft me aan het denken gezet.
Ik vertelde iedereen erover. En raad eens wat ze zeiden? – Dat kan je niet. Dat is niet praktisch. (en natuurlijk zeiden ze dat nog steeds toen ik een nieuwe auto had gekocht, mijn huis had afbetaald, en helemaal uit de schulden was, kortom toen ik het extreem goed deed)
Ik besloot dus om mijn kennis te verkopen aan andere ondernemers. Ik plaatste een advertentie in het krantje van de kamer van koophandel voor 65 euro. Het kwam hier op neer
Wil jij 10.000 euro EXTRA per jaar verdienen?
Gratis rapport vertelt je hoe!
Bel dit nummer of kom naar mijn winkel.
(Dit was voordat ik bezig was met email marketing, websites en al die zaken)
Tot mijn grote verbazing bestelde mensen dit gratis rapport. Dus, ik moest snel een rapport schrijven.
Dit rapport was een ramp. Ik bedoel, het stond vol met spelfouten, grammaticale vergissingen, het was echt verschrikkelijk.
Ik had het product nog niet eens gemaakt op dit punt. Ik dacht dat ik het wel zou maken als ik het zou verkopen. En, raad eens? De telefoon ging een paar dagen nadat ik het eerste rapport had opgestuurd, en de beller zei, – ja ik wil je product voor kindertraktaties, snoeptaarten en kinderfeestjes kopen.
Ik kon het niet geloven! Ik sprong letterlijk een gat in de lucht – want dit was een product wat 499 euro kostte. Het is geen kruiwagen met geld, maar mijn project, mijn idee, kwam tot leven! Dit was een van de spannendste dagen van mijn zakelijke carrière.
Toen bedacht ik me iets wat me bang maakte: Ramses, je hebt net iets verkocht wat nog niet bestaat! Dus, ik haastte me om een product in elkaar te zetten. Ik werkte me suf tot het af was.
Onthoud, ik was een ondernemer, had een eigen winkel, werkte 80 uur in de week, maar vond nog steeds de tijd om het product te maken, omdat ik bestellingen had te leveren. Als je weet dat het geld er al is als je levert, geeft het je de motivatie om snel actie te ondernemen.
En in alle eerlijkheid, het maken van het product was voor mij niet heel moeilijk. Ik maakte de artikelen die ik in mijn winkel verkocht en fotografeerde het proces. Daarbij schreef ik precies op wat ik deed, zodat ik er een werkbeschrijving van kon maken. Daarbij nam ik mijn eigen promotiemateriaal en paste dit aan om te verkopen. Ik leerde ze eigenlijk wat ik al deed, ik hoefde het product niet opnieuw uit te vinden.
Mijn eerste product was helemaal niet mooi – vol typefouten grammatica die niet klopte met amateuristische foto’s van de artikelen. Maar ik dacht, -de verkooptekst en het rapport was ook zo, dus ik kon maar beter consequent blijven.
Maar meer en meer mensen bestelden mijn product. Ik ging van een kleine advertentie in een vakblad naar advertenties in full color op hele pagina’s. Mijn bedrijf kwam van de grond. Ik was officieel begonnen in de informatie marketing business.
Een verbazingwekkende ommekeer
Mijn leven is op dat punt compleet veranderd. Ik ontdekte dat mijn passie lag in het onderwijzen van andere mensen.
Als je wilt ontleden wat de basis is van mijn bedrijf, is het om mensen te leren hoe zij gelukkig kunnen zijn door te doen wat ze het liefste doen. Dat versloeg zelfs mijn passie voor koken, verkopen en ondernemen.
Ik verkocht mijn winkel, en ging werken in een supermarkt. Lekker 36 uur per week, geen zorgen en tijd genoeg om te werken aan mijn informatie marketing business. Uiteindelijk stopte ik bij de supermarkt. Ik verdiende genoeg geld en kon thuis werken en tijd vrijmaken voor mijn gezin. Echte vrijheid noem ik dat.
Ik zal nooit meer het eerste seminar vergeten dat ik gaf. Een man kwam naar me toe met de lelijke handleiding die ik had gemaakt vol fouten met tranen in zijn ogen, en een pen in zijn handen. Hij vroeg mij, Ramses van der Werf, een doodgewone kerel om mijn handtekening in zijn handleiding te zetten.
Hij vertelde me dat hij eigenaar was van een Jamin Filiaal, en bijna failliet was. Hoe hij mijn handleiding had gevonden en gebruikt, en daardoor zijn zaak had weten te behouden en weer geld verdiende. Ik was direct verslaafd.
Nu bijna tien jaar later ben ik nog steeds zeer actief op en rond internet en is mijn focus verschoven naar online marketing in het algemeen en affiliate marketing in het bijzonder. Vanuit die gedachte is ook deze onderneming geboren.
Mijn verhaal zit vol belangrijke lessen, en ik ga ze je niet allemaal verklappen. Sommige lessen zullen tot je doordringen in je onderbewustzijn als je het voor een tweede keer doorleest, en een derde keer.
Ik raad je dan ook aan dit te doen. Je zult er geen spijt van krijgen!!
Kick Butt!
Ramses
Neem contact op met Ramses via zijn website of email adres:
info@kickbuttmedia.nl
Of bekijk de websites:
Kickbuttmedia.nl
KickbuttWebsites.nl